Wat houdt marktbederf in in economische termen?

Toegevoegd na 38 seconden:
Maar ik wil het antwoord wel gewoon graag in ABN in het Nederlands dus haha. Dankje alvast.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

marktbederf houdt in als je bijvoorbeeld een supermarkt hebt, die 100 liter melk verkoopt tegen een prijs van (bijv.) 70 cent en dat gaat al jaren goed. nou komt er een andere supermarkt, die ook melk verkoopt, maar tegen 55 cent. de laatste supermarkt is bezig met marktbederf, door de melk te goedkoop aan te bieden (een te goedkoop aanbod).
door dit aanbod van 55 cent zal de eerste supermarkt blijven zitten met zijn 100 pakken melk, dus zijn "markt" is bedorven, zijn marktprijs die jaren goed ging, waar geen probleem was, niet door verminderde verkoop in ieder geval, wat nu wel gebeurt.
de supermarkt zal nog wel verkopen, maar veel minder.

uit de bron:
(Even verder in het woordenboek staat een begrip waar we al jaren, maar vooral na de superheffing nog meer mee te maken zullen krijgen, namelijk "marktbederf", d.i. "prijsbederf door te ruim of te goedkoop aanbod").