Moet ik incassakosten betalen ook al is de rekening al betaald?

Ik heb een rekening verzuimd te betalen. Uiteindelijk heb ik deze op 3-12 alsnog betaald. Nu heb ik op 5-12 een brief gehad van een incassobureau (gedateerd 4-12) met het verzoek de rekening plus incassokosten te betalen. Nu heb ik de rekening een dag van tevoren dus al betaald. Moet ik nu alsnog de incassokosten betalen? Begrijp me niet verkeerd, ik weet dat het mijn fout was dus mocht het wel zo zijn zal ik dit gewoon doen. Het lijkt me alleen wat lastiger omdat de rekening zelf al is betaald.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dat hangt ervan af.

"Voordat er incassokosten in rekening mogen worden gebracht moet de schuldeiser eerst een aanmaning sturen met een betalingstermijn van minimaal 14 dagen. In deze aanmaning moet tevens staan:
•een aankondiging van de gevolgen indien niet op tijd wordt betaald;
•in het bijzonder de hoogte van de incassokosten die dan verschuldigd is;
•en indien van toepassing (zie verderop) de hoogte van de BTW die dan over de incassokosten berekend zal worden.

Wanneer na deze aanmaning niet betaald wordt, mogen de incassokosten in rekening worden gebracht.
Het versturen van een aanmaning die voldoet aan de hierboven vermelde eisen is een harde voorwaarde om bij een volgende stap incassokosten in rekening te mogen brengen. Zo nodig zal de schuldeiser moeten aantonen dat deze brief is gestuurd."

Kortom: is bovenstaande procedure correct gevolgd en heb je niet binnen de termijn betaald die in de brief was vermeld waarin de incassokosten werden vermeld, dan moeten ze gewoon worden betaald. Onredelijk is dat niet, want bij de overeenkomst hoorde een juiste/tijdige/volledige betaling. Iemand die niet op tijd betaalt terwijl het geleverde product/de geleverde dienst voldeed aan de eigenschappen die men eraan mocht toekennen, schiet toerekenbaar tekort. (Incassokosten zijn overigens gemaximeerd.)
Computoon