Vanaf welk moment heb je recht op een uitkering of dergelijke levens onkostenvergoedingen vanuit een overheidsorgaan?

Bij bovenstaande vraag behoort een kanttekening:
Gaat dit ook op als je opzettelijk werkloos wordt door bv. de verkoop van een eigen onderneming.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
je vraag is er onduidelijk maar als ondernemer die zijn bedrijf heeft verkocht of failliet gaat heeft geen recht op een uitkering.

Het beste antwoord

De WW is een werknemersverzekering. Personen die werken in loondienst kunnen na ontslag onder voorwaarden de WW aanvragen. De grote groep zelfstandigen kan dus geen beroep doen op de Werkloosheidswet. En voor wie een WW uitkering wil aanvragen, is ter bepaling van de duur van de uitkering de weken eis en de jaren eis van belang. Belangrijk is ook dat u onvrijwillig werkloos bent geworden.

Zoals je kunt zien geldt de WW niet voor zelfstandigen.

U heeft recht op een bijstandsuitkering als u aan de volgende voorwaarden voldoet:

U woont in Nederland.
U bent 18 jaar of ouder.
U heeft niet genoeg inkomen of eigen vermogen om in uw levensonderhoud te voorzien. Als u samenwoont, telt het inkomen en het eigen vermogen van uw partner ook mee.
U kunt geen beroep meer doen op een andere uitkering.
U bent niet gedetineerd.
Uw eigen vermogen komt niet boven een bepaald bedrag uit.
Als de gemeente u activiteiten aanbiedt om werk te vinden, moet u daaraan deelnemen.

Of je recht hebt op een bijstandsuitkering is afhankelijk van in hoeverre je voldoet aan de gestelde eisen.