Tot wanneer moet je alimentatie betalen? Zie uitleg

Moet je tot haar 18de verjaardag betalen of tot de dag dat ze 19 wordt? Dus haar hele 18de jaar??? En wanneer moet je evt langer betalen? Tot hoe oud dan??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (3)

Een ouder moet voor de kinderen de kosten van verzorging en opvoeding betalen, totdat zij 18 jaar zijn. Als het kind meerderjarig wordt, houdt echter de financiële verplichting niet op. Een ouder heeft voor de kinderen van 18, 19 en 20 jaar een "voortgezette onderhoudsplicht". Dit betekent dat hij of zij de kosten van levensonderhoud en studie moet betalen.

Dit staat geschreven als artikel: 395a van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
vanaf hun 18 wordt de alimentatie aan het kind betaald.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is dat wettelijk verplicht @ronron ?
ronron1212
11 jaar geleden
dat schrijf je zelf al nelly Een ouder heeft voor de kinderen van 18, 19 en 20 jaar een "voortgezette onderhoudsplicht". Dit betekent dat hij of zij de kosten van levensonderhoud en studie moet betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie het vernoemde artikel: 395a BW
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan ook als de alimentatie aan de verzorgende ouder wordt betaald?
ronron1212
11 jaar geleden
dat kan wel nelly
2. Tot welke leeftijd van het kind geldt de alimentatieplicht?
Ouders zijn verantwoordelijk voor de verzorging en opvoeding van het kind tot het kind 21 jaar wordt. Voor minderjarige kinderen (tot 18 jaar) moeten de ouders voorzien in de kosten van verzorging en opvoeding van de kinderen. Voor kinderen tussen de 18 en 21 jaar zijn ouders verplicht om te voorzien in de kosten van levensonderhoud en studie.

Dus zolang je nog studeert moet er nog alimentatie betaald worden, zodra jij een eigen inkomen hebt en je bent 18 of ouder, dan hoeft het niet meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In praktijk kan het zelfs nog langer worden (27 jaar) als jij geen niveau 2-diploma hebt en werkloos bent/wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toevoeging: Dan heeft het geen alimentatie meer, maar onderhoudsplicht.
Niet helemaal waar wat hier boven staat. Ouders zijn verplicht om te voorzien in het levensonderhoud tot 21 jaar, tot zover is het waar. Hier valt de studie niet onder, omdat dit niet als noodzakelijk wordt gezien en er voldoende voorzieningen voor zijn. In het verleden zijn er rechtszaken aangespannen door studenten die een ouderbijdrage wouden afdwingen. Deze zaken hebben ze verloren, omdat er in Nederland voorzieningen bestaan voor studeren, namelijk studiefinanciering met lening(!). Dit komt ongeveer overeen met bijstandsniveau en zou voldoende moeten zijn om rond te komen (hoewel het wel erg krap is om en collegegeld en een kamer en boeken en een zorgverzekering en eten/drinken van te betalen).

Alimentatie daarentegen is afdwingbaar tot en met 21 jaar! een ouder die niet wil bijdragen in de studie staat in zijn/haar recht, alhoewel ik je dan een slechte ouder vindt. Een ouder die stopt met alimentatie betalen op 18 staat niet in zijn/haar recht. Dit moet tot en met 21 jarige leeftijd.

Mocht de situatie wijzigen omdat je ouder zijn/haar baan verliest of omdat jij als kind een mooi salaris hebt, kun je de rechter verzoeken om het alimentatiebedrag aan te passen. Je ouder kan dit ook doen. Echter zolang dit niet gebeurt blijft de verplichting bestaan.