Hoeveel heeft een ex-partner recht op nabestaande pensioen?

Een echtpaar is jaren geleden gescheiden. Nu heeft de echtgenote recht op 50% van het pensioen wat is opgebouwd tijdens het huwelijk.
Hoe zit het nu met het nabestaande pensioen? Wij krijgt dat bij het overlijden van de persoon die het pensioen heeft opgebouwd? In de polis staat de ex partner nog steeds als begunstigde. Maar krijgt zij het volledige nabestaande pensioen of slechts een gedeelte wat tijdens het huwelijk is opgebouwd? En als dat het geval is waar gaat dan het andere gedeelte heen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Als het pensioen daadwerkelijk is verdeeld dan is het ouderdomspensioen verdeeld over man en vrouw. Op haar deel is toen de (contante) waarde van het nabestaandenpensioen in mindering gebracht.
Ze krijgt dus niet 50 % van het OP.
Ga wel na dat deze verdeling aan de pensioenuitvoerder is medegedeeld en door deze uitvoerder schriftelijk is erkend zodat de vrouw een polis o.i.d heeft gekregen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De ex partner heeft alleen recht op het na bestaanden pensioen wat is opgebouwd tijdens het huwelijk. Als de er weer een nieuwe partner is gekomen is er weer op nieuw een nabestaande pensioen opgebouwd voor de nieuwe partner over de na gehuwde tijd als er geen nieuwe partner is gekomen dan wordt dat niet opgebouwd.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bouwt een alleenstaande een ander pensioen op als een getrouwde of iemand met een partner?
ronron1212
11 jaar geleden
Ja die kan al het geld in zijn eigen pensioen opbouwen en niet onder verdeeld.