Hoeveel hoger, is je pensioen uitkeer gemiddeld, ten opzichte van wat je er zelf aan betaald hebt?

Dit is natuurlijk afhakelijk van hoe oud je wordt en hoeveel jaar je premie betaald.
Maar vraag me eigenlijk af, nu het zo moeilijk lijkt te worden de pensioenen uit te keren,
Wat ben je , gemiddeld kwijt aan premie
en wat krijg je daar uiteindelijk voor.
Of wordt het niet tijd om helemaal zélf voor je pensioen te gaan sparen en de hele pensioen fondsen af te schaffen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie Vraag!

Het beste antwoord

Uit al je vragen, kies ik er een: ja, ik heb zelf mijn pensioen bij het ABP ooit afgekapt en ben met een eigen pensioenvoorziening begonnen. In mijn geval was dat een betere oplossing dan bij het ABP. Ik heb nooit zelf belegd, maar op veilig gespeeld via normale spaarrekeningen. Een van de dingen waarmee ik mijn uitkeringen heb verhoogd, is door mijn uitkeringsperiode te beperken tot wij 85 jaar zijn. Dan is het op, maar goed ik maak de keuze om tot 85 goed te leven en daarna, al dan niet geholpen door Ali Chemicale, de oven in te gaan.

Toegevoegd na 8 minuten:
Concrete antwoord op een vraag: ik heb netto 10 x 8000 Euro aan premie betaald voor een koopsompolis en krijg daar 15 jaar maal EUR 15000 voor terug. Niet gek toch. Veel meer kun je er niet over zeggen, omdat je dan allerlei berekeningen moet maken die het antwoord volledig afhankelijk maken van mijn situatie. Alle bedragen zijn bruto.

Toegevoegd na 18 minuten:
Ik heb meerdere van dit soort polissen afgesloten en kan er in deze dure tijden goed van leven. Ik zou willen, dat ik nooit AOW of pensioenpremie zou hebben moeten betalen. Er is een boekeje verkrijgbaar van een professor die opsomt wat er allemaal mis is met collectieve pensioenen. Ik kan het even niet vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat zijn een heleboel vragen in 1 keer.

Om te beginnen met de laatste en makkelijkste: "wordt het niet tijd om helemaal zélf voor je pensioen te gaan sparen en de hele pensioen fondsen af te schaffen."

Dat is ook nu al een keuze die ieder voor zich mag maken. Echter is het bijhouden van je eigen aandelen portefeuille wel iets dat veel tijd en expertise vergt. Zeker 50% van de Nederlanders zou dit niet effectief kunnen, dus dat maakt het erg lastig. Ik zie het dus niet gebeuren dat de pensioenfondsen worden afgeschaft.

Wat ben je gemiddeld kwijt aan premie:
Uitgaande van een modaal salaris van ruim 31.000 euro ben je per jaar gemiddeld € 724 kwijt aan premies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
De keuze om je eigen pensioen bijeen te sparen, kan NIET iedereen maken. Veel mensen vallen onder een CAO. Bij die CAO is het dan *verplicht* deel te nemen aan de pensioenregeling van je werkgever, bij het pensioenfonds van je werkgever. Jouw premie is fijn laag! Die premie hangt heel sterk af van je CAO en je pensioenfonds. Zelf ben ik (omgerekend naar modaal) wel eens € 405 per MAAND (bruto dan wel) kwijtgeweest aan pensioenpremie. Ik ben ook wel eens € 26 per maand (weer bruto) kwijtgeweest. Er zijn nog enkele bedrijven met een premievrij pensioen; dan betaal je zelf dus helemaal niets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet mijn pensioen premie, dit is wat een pensioenberekening aangaf als gemiddelde premie voor een modaal salaris.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ah, dank voor je toelichting. Ik wist niet dat de gemiddelde pensioenpremie zo laag was. Ik heb er aanzienlijk boven gezeten, en ik zit nu aanzienlijk eronder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb mijn eigen pensioen premie opgezocht: 70 euro per maand, 840 euro per jaar.
Cryofiel
14 jaar geleden
Da's bruto, neem ik aan. Weet je zeker dat je je maandpremie met 12 mag vermenigvuldigen om de jaarpremie te krijgen? Ik weet het niet uit m'n hoofd, maar het is best mogelijk dat je in mei (vakantiegeld) en in december (13e maand, eindejaarsuitkering, bonus) extra pensioenpremie betaalt. Verder is die € 70 per maand bijzonder weinig voor iemand die zes keer de Balkenendenorm verdient... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik verdien misschien wel 6 keer de Balkende norm maar ik heb het nog nooit gekregen (:
De bedoeling is dat een pensioenfonds de ingelegde gelden investeert en er een hoger rendement uithaalt dan bijvoorbeeld de wettelijke rente. Soms lukt dat niet en blijft er na aftrek van de kosten minder over dan wanneer je het ingelegde geld zelf op een spaarrekening zou hebben gezet. Daar komt bij dat de kosten, besteed aan acquisitie, beheer, klantencontact, huisvesting ed. van het pensioenfonds hoog kunnen zijn. Als je zelf goed kunt sparen, haal je wellicht een beter rendement.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga er van uit, dat tegen die tijd dat ik met pensioen mag, niet dagene terugkrijg wat ik betaald heb en niet genoeg uit de 'staatsruif' krijg om fatsoenlijk rond te komen en dus nu zelf al bij moet sparen. (oke, het pensioensysteem in +49 is niet 100% vergelijkbaar met NL).

Het antwoord zal dus eerder 0,6* hoger (lager dus) zijn dat wat ik ingelegd heb.

Toegevoegd na 54 seconden:
Daarbij komt dat meer mensen langer leven en minder mensen de pot vullen, dus het kan alleen maar minder worden.