wanneer valt iets onder zwart werken?

Dit is de situatie:
Een kennis van mij is in afwachting van een verblijfsvergunning in Nederland. Hij mag nu niet werken.
Zijn zus heeft een eigen bedrijf (een afhaalrestaurantje).
Nu zou hij daar graag willen helpen omdat hij het thuis zitten wachten zat is. Wordt dit gezien als zwart werken? Hij krijgt er geen salaris voor dus wij weten dat hij niet zwart werkt, maar kunnen er zo problemen komen bij een eventuele controle?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
krijgt hij andere inkomsten in natura bijvoorbeeld eten of onderdak?
Anders lijkt het me een hobby of vriendendienst maar geen zwart werk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij woont wel bij zijn zus maar dat is dus ook al van toepassing als hij niet helpt in haar winkel.

Het beste antwoord

Nee, de zus heeft geen problemen bij een eventuele controle.

In principe gelden de volgende regels:
http://www.vluchtelingenwerk.nl/integratie/asielzoekers-en-werk.php

Degene die hier het meest van toepassing is, is waarschijnlijk deze:
Voorwaarde 1: tewerkstellingsvergunning
Om te mogen werken, moet het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) een tewerkstellingsvergunning afgeven. Zo’n vergunning wordt pas verstrekt wanneer de asielaanvraag minstens zes maanden in behandeling is. Het eerste halfjaar kan een asielzoeker dus sowieso niet werken.

Gezien de situatie mag deze kennis niet werken, vrijwilligerswerk of betaald, want bij beide vormen moet een contract op worden gesteld, hetgeen dus nog niet kan.

Wat hij hier wil doen, werken bij zijn zus, is echter niet verboden. Je geeft in een reactie aan dat hij geen enkele vorm van betaling ontvangt.
Zolang hij geen vorm van compensatie krijgt, zoals loon, reiskosten, onderdak, eten, etc., is er niets aan de hand.
Het onderdak en eten krijgt hij sowieso, of hij nu werkt of niet, dit is dus geen vorm van betaling.

Je kunt dit zien als een familiebedrijf waar de kinderen meehelpen bij bepaalde dingen. Vaak werken hier ook de vrouw, neven/nichten of broers/zussen van de eigenaar. De personen die niet in dat huis wonen, een neef die bijvoorbeeld daar werkt, zal ongetwijfeld betaald krijgen.
Je kinderen/vrouw betalen gebeurt echter vrijwel nooit.

Het enige risico dat zij loopt op het moment dat zijn zus hem aanneemt is dat hij niet verzekerd is. Als er een ongeval optreedt tijdens werkzaamheden is hij dus verzekerd.
Verder heb je geen problemen (:

Filolanca.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je bent rechtenloos.
Je bent niet verzekerd voor bedrijfsongevallen.
Je bouwt geen pensioen op.
Je bouwt geen WW-rechten op.
Als je een uitkering hebt is het fraude die je je uitkering kan kosten.
Je draagt niet je steentje bij aan de maatschappij door mee te betalen aan zaken die voor iedereen belangrijk zijn.

En hij is ook nog eens vreemdeling wat zijn verblijfsvergunning in gevaar kan kosten.

Toegevoegd na 31 seconden:
En hij is ook nog eens vreemdeling wat zijn verblijfsvergunning in gevaar kan kosten.
=
En hij is ook nog eens vreemdeling wat zijn verblijfsvergunning in gevaar kan brengen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee dat mag niet, ook al wordt er niet betaalt, het is geen vrijwilligers werk, wat heel soms wel mag.
In de link staat dit duidelijk uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is niet helemaal juist. Het is namelijk ook geen vrijwilligerswerk. Je zou het kunnen opvatten als een vriendendienst of hobby. Een vrijwillige werknemer heeft namelijk ook een contract en is daaraan gebonden. Hij bevestigt o.a. dat hij daar geen betaling voor hoeft e.d. Deze persoon gaat werken bij het bedrijfje van zijn zus. Zie het als je kinderen die af en toe mee werken in je eigen bedrijf. Er is geen wettelijk contract voor, geen betaling buiten de betaling/beloning om die een ouder geeft als zijn kinderen iets goed hebben gedaan. Dit is een soortgelijke situatie. Geen contract voor nodig, geen betaling in welke vorm dan ook. Enkel bij een eventuele controle kan hier wat van worden gezegd, het is enkel zo dat deze persoon gerelateerd is van de eigenaar en meehelpt met het staande houden van het bedrijfje. Als je kijkt naar een afhaalchinees bij ons in de buurt is het ook familie die er werkt, sommige krijgen betaald (neven nichten) maar de mensen die in hetzelfde huis wonen doen dit gratis. Er is in principe dus niets aan de hand voor vriend en zus van vriend v.d. vraagsteller.
Dit is meer familie helpen zonder duidelijke bijdrage. Dit is dus geen zwart werk. Voornamelijk is zwart werk als je geld verdient zonder belasting te betalen.

''Zwartwerken ('zwarte economie') is het tegen betaling verrichten van arbeidsactiviteiten waarbij noch de werkgever noch de werknemer belasting en sociale zekerheidspremies afdragen.''
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onderdak/eten zal in dit geval als inkomsten in natura worden gerekend. Ik zou het risico niet nemen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
staat er iets over eten verstrekken?