kennis studeert, alleenstaand, kinderen, ,heeft nu alleen studiefinanciering, heeft ze recht op een uitkering o.i.d ?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik bedoel dus eigenlijk dat ik dacht dat studiefinanciering bedoeld was om te studeren en niet om je hoofd boven water te houden

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bijstand denk ik.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je toevoeging klopt, maar aanvragen van een uitkering oid zal diegene toch zelf moeten aanvragen.
Ze heeft hopelijk ook kinderbijslag?
Laat haar informeren bij UWV of gemeente, ze heeft denk ik recht op bijstand.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als alleenstaande ouder heb je volgens mij recht op een aanvulling van de stufi.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom werkt ze eigenlijk niet? Ook daarnaar kijken natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alleenstaande moeder die studeert en kinderen (meervoud) heeft, daar kun je onmogelijk van verwachten dat ze gaat werken en ook nog eens genoeg tijd voor school en haar eigen leven overhoudt. Stufi wordt wel degelijk gebruikt om je hoofd boven water te houden, daarom krijg je ook aanzienlijk meer geld als je op jezelf gaat wonen. Ik krijg nu, als thuiswonende student, stufi + aanvullende bijstand + lening 561 euro per maand. Daarnaast 346 stagevergoeding. Daar kan ik makkelijk van op kamers wonen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aanvullende beurs, niet bijstand*
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja die lening is niet handig.
Maar ik ken iemand die zit op school, heeft een kind en werkt.
Studiefinanciering is NIET om het hoofd boven water te houden, maar om een studie te kunnen bekostigen.
Jij geeft aan van wel, maar jij hebt een studie lening erbij..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zeg alleen dat het daar absoluut wel voor gebruikt wordt, en vaak ook. Bijna mijn hele klas profiteert van de lening, echt een uitkomst. Het grootste deel hoef je ook niet terug te betalen dus een lening vind ik geen probleem.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt trouwens geen opleiding financieren als je alleen maar stufi neemt. Stufi alleen is iets van 70 euro, mijn opleiding kostte dit jaar 1065 en dan heb ik nog het voordeel dat ik geen enkel boek hoef aan te schaffen. Daarbij komt nog het feit dat ik MBO doe, het goedkoopst mogelijke. Het is echt schandalig weinig voor een student.

Het beste antwoord

Ze heeft recht op een aanvullende beurs, daarbij waarschijnlijk op bijstand.
De voorwaarden om bijstand te krijgen zijn als volgt:
U woont in Nederland.
U bent 18 jaar of ouder.
U heeft niet genoeg inkomen of eigen vermogen om in uw levensonderhoud te voorzien. Als u samenwoont, telt het inkomen en het eigen vermogen van uw partner ook mee.
U kunt geen beroep meer doen op een andere uitkering.
U zit niet in de gevangenis of een huis van bewaring.
Uw eigen vermogen komt niet boven een bepaald bedrag uit.
U doet mee aan activiteiten die uw gemeente u aanbiedt om werk te vinden.

Het kabinet-Rutte-Asscher wil dat mensen die de Nederlandse taal niet beheersen, geen bijstandsuitkering krijgen. Dit uitgangspunt geldt voor vreemdelingen uit derde landen, EU-onderdanen en voor Nederlanders.

Gemeente helpt bij vinden van werk

Uw gemeente moet u ondersteuning aanbieden die aansluit bij uw persoonlijke situatie. Dit zijn bijvoorbeeld sollicitatiecursussen, opleidingen of taalcursussen. Of gesubsidieerd werk. U bent verplicht hieraan mee te doen.

Eigen vermogen en bijstand

Onder eigen vermogen valt niet alleen spaargeld, maar bijvoorbeeld ook een auto. Mensen die een gezamenlijke huishouding voeren en alleenstaande ouders mogen per 1 januari 2013 voor de bijstandswet maximaal een eigen vermogen van € 11.590 hebben. Voor alleenstaanden is het maximumbedrag aan eigen vermogen € 5.795. Wat u meer heeft dan dit bedrag, moet u eerst opmaken voordat u een bijstandsuitkering krijgt.

Eigen huis en bijstand

Als u een eigen huis heeft, valt de waarde daarvan ook onder uw vermogen. Van deze waarde wordt per 1 januari 2013 maximaal € 48.900 niet meegerekend. Is de waarde van uw huis, verminderd met de nog af te lossen hypotheek, hoger dan het maximumbedrag? Dan kan de gemeente u een bijstandsuitkering toekennen op basis van een lening. De gemeente sluit in dit geval een zogenoemde krediethypotheek af, met uw huis als onderpand.

Vertel haar dus dat ze onder deze voorwaarden een aanvraag in kan dienen bij haar gemeente.