Onze Dochter heeft studiefinanciering.Nu komt mijn zus bij ons inwonen,krijgt mijn dochter nu problemen met haar studiefinanciering?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

De basisbeurs veranderd er niet door, de aanvullende beurs in eerste instantie ook niet, omdat naar je inkomen van 2 jaar terug gekeken wordt, als jouw zus bij je verzamelinkomen komt kan dit gevolgen hebben, je bent ook verplicht wijzigingen zo snel mogelijk door te geven. Een berekening kan je maken op de site van het DUO.
Als een student 18 jaar of ouder is, een mbo-opleiding volgt of studeert aan het HBO of WO, heeft hij in principe recht op de basisbeurs en een studentenreisproduct (ov-chipkaart). Deze worden niet gekoppeld aan het inkomen. Om voor een aanvullende beurs in aanmerking te komen, moet de student echter aan een aantal voorwaarden voldoen. Of er een aanvullende beurs wordt verstrekt is afhankelijk van het inkomen van de ouders, een eventuele studieschuld van de ouders, het aantal kinderen in het gezin dat een aanvullende beurs ontvangt en andere kinderen die de ouders verzorgen. De hoogte van de aanvullende beurs wordt bepaald door de woonsituatie en de opleiding.
Welke studiekosten?

Toegevoegd na 3 minuten:
Welke studiekosten had er niet moeten bijstaan, de bron is deze site:
financieel.infonu.nl/geld/78508-ouderbijdrage-studiefinanciering.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
Uitsluitend het inkomen van moeder telt. Het inkomen van de zus van moeder heeft geen enkele invloed op de hoogte van de aanvullende beurs dochter. Het inkomen van de zus kan wel gevolgen hebben voor de toeslagen. Maar alleen als moeder een alleenstaande moeder zou zijn. Dat lijkt hier niet het geval te zijn (onze dochter)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het verzamelinkomen telt wel voor de aanvullende financiering.
fisbel
11 jaar geleden
crea: het verzamelinkomen van de OUDER of OUDERS is bepalend. (t-2) De zus van moeder is geen ouder. Haar verzamelinkomen telt dus NIET mee voor de hoogte van de aanvullende beurs dochter. Zie begrippenlijst DUO-IB:
■ Aanvullende beurs
De aanvullende beurs is een onderdeel van de studiefinanciering. De aanvullende beurs hangt met name af van het inkomen van je ouders. Je aanvullende beurs wordt lager, naarmate het inkomen van je ouder(s) stijgt. Ook speelt mee of je broers of zussen hebt die in het voortgezet (speciaal) onderwijs zitten of een aanvullende beurs hebben.

■ Aanvullende toelage
De aanvullende toelage is een onderdeel van de tegemoetkoming scholieren. De aanvullende toelage hangt af van het inkomen van je ouder en diens partner. Je aanvullende toelage wordt lager, naarmate het inkomen van je ouder(s) stijgt.
Nee, maar wel met zorgtoeslag. Dit kun je nagaan via een proefberekening op toeslagen.nl
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
Dochter krijgt GEEN ENKEL probleem met haar zorgtoeslag (en ook niet met de studiefinanciering) De zorgtoeslag van een ouder / kind staan los van elkaar. En een inwonende tante heeft al helemaal geen invloed op de zorgtoeslag van dochter. Omdat uit de vraagstelling te concluderen is dat moeder een partner / echtgenoot heeft (onze dochter) is het inwonen van tante ook niet van invloed op een eventuele zorgtoeslag van moeder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit klopt niet, fisbel. Alleen naaste familie kan niet meetellen als toeslagpartner. Dit zijn broers, zussen en de familie in de rechte lijn. Een tante of oom valt hier dus niet onder en kan daarom als toeslagpartner worden aangemerkt indien zij meer dan 6 maanden op hetzelfde adres woont! Dit geldt althans tot en met 2012. Vanaf 2013 verandert het partnerbegrip voor de toeslagen. Of terwijl als tante al voor 1 juli op hetzelfde adres woonde gaat dit een probleem vormen!