Moet ik betalen voor een verbouwing waar ik niet voor getekend heb?

tijdens mijn huwelijk is onze woning verbouwd ivm de invaliditeit van mijn toenmalige echtgenoot. nu word ik gedagvaard voor 20000 euro voor meerwerk aan de woning waarvoor ik nooit heb getekend. kan dit zomaar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De verbouwing heeft 3 jaar geleden plaatsgevonden en is gedaan door een goede bekende van mijn ex die voor zijn invaliditeit ook in de bouw zat. Mijn ex heeft ook nooit iets ondertekend want alles ging zogenaamd in goed vertrouwen. Na de echtscheiding heeft de aannemer zelf besloten om de rekening in tweeen te splitsen en ik kreeg een enorme rekening gepresenteerd. In het begin van de echtscheiding heeft mijn ex vol gehouden dat hij er zou gaan wonen maar heeft daar later vanaf gezien en we hebben na een hoop ellende de woning voor een mindere prijs moeten verkopen.Dat hield in dat er een restschuld was op de hypotheek en mijn ex heeft die betaald(omdat ik het anders niet wilde verkopen voor die prijs) Nu wil het "toeval"dat dit bedrag overeenkomt met de rekening van de aannemer waarvoor ik dus word gedagvaard.
We waren op huwelijkse voorwaarden getrouwd maar die woning was wel gemeenschappelijk. De aannemer en mijn ex beweren dat mijn ex de helft al heeft betaald en dat ik dus nu voor de andere helft op moet draaien. Maar er zijn dus geen getekende stukken. Geen offerte en geen opdracht tot verbouwing.

Antwoorden (6)

Als je in gemeenschap van goederen getrouwd bent geweest dan zijn de schulden gemeenschappelijk. Ook als je niet mede-ondertekend hebt. Dat heet 'hoofdelijke aansprakelijkheid. Je bent allebei verantwoordelijk voor de gehele schuld. Uitzondering zijn hypotheekschulden, maar daar gaat het hier niet over.
AWM
14 jaar geleden
Als je partner wél getekend heeft voor het meerwerk en je was in gemeenschap van goederen getrouwd, zul je er niet onderuit komen, vrees ik. Als de aannemer het meerwerk niet heeft aangekondigd en er geen schriftelijke opdracht voor is gegeven, maar je partner alleen mondeling akkoord is gegaan, heb je denk ik wel 'n poot om op te staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Houd er wel rekening mee dat een mondelinge overeenkomst ook rechtsgeldig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe kan iemand bewijzen dat er een mondelinge overeenkomst is?? Dat is zijn woord tegen het mijne!
De bijbehorende reacties lezen concludeer ik dat de breunhaas die deze opdracht heeft uitgevoerd met je ex samenspant om jou een poot uit de draaien. De verbouwing ivm invaliditeit gaat toch altijd met echte aannemers onder regie van de WMO.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het grootste gedeelte van de verbouwing is inderdaad via WMO gegaan maar het gaat hier dus om meerwerk.
En de aannemer heeft het dus over meerwerk van bijna 40.000 euro!!! En dat voor een rijtjeswoning!!
Als er geen fatsoenlijke offerte of opdracht voor gegeven is en de kosten niet duidelijk kunnen worden aangetoond, heeft de aannemer geen poot om op te staan. 40.000 meerwerk zonder (schriftelijke) bevestging is niet realistisch.

Maar wat een rechter uiteindelijk zegt... In ieder geval de rekening tegenspreken en een advokaat of rechtshulp in de arm nemen.

Fiscaal neutraal of met een echte rekening? In het eerste geval, gaat een melding van zwart-werk de aannemer een hoop meer kosten....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik mag er van uit gaan dat er voor zo'n klus van te voren een schriftelijke aanbieding is gemaakt. Zo niet, dan zijn jullie erg naïef bezig geweest.
Als je echtegenoot getekend heeft en je was in gemeenschap van goederen getrouwd, moet je alsnog betalen.
Als je de opdracht mondeling hebt verstrekt en er is een getuige moet je betalen. Als er geen getuige is, kun je ontkennen dat je de opdracht verstrekt hebt. Maar ja, wie laat de uitvoerder een klus van € 20.000 in zijn huis realiseren als je geen opdracht verstrekt hebt. Geen rechter stapt daat in. Dus toch betalen.