Waar komt nu winst vandaan? En hoe bereken je dat? Is het maar net wat de gek ervoor geeft?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedoel je niet het berekenen van een marge?

Het beste antwoord

Winst is -zoals eerder gezegd- het deel dat overblijft van je omzet nadat alle kosten er af zijn getrokken.

Bij de meeste producten is winst een percentage van 5 tot 30%, hoewel percentages zo laag als 1 en zo hoog als 200 ook bestaan.

Het is een beetje wat de gek er voor geeft, maar wordt meestal doro concurrentie met omliggende bedrijven bepaald: Andere bedrijven die dezelfde service & producten leveren, zullen proberen voordeliger te zijn dan jij bent. Alleen als je in een situatie zonder competitie leeft zal je kunnen krijgen 'wat de gek ervoor geeft'. In alle andere gevallen zal marktwerking bepalen hoeveel winst je kan behalen. Dat is ook de reden waarom we wetten tegen prijsafspraken hebben
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Men berekent de winst door eerst het bedrijfsresultaat te berekenen. Dit is het verschil tussen omzet en kosten, waarbij afschrijvingen tot de kosten moeten worden gerekend. Wanneer men dit bedrijfsresultaat corrigeert voor overige baten en lasten, bijvoorbeeld rente, dan verkrijgt men de winst voor aftrek van belasting (fiscale winst). Wanneer men hierover belasting betaalt, dan resulteert de winst na belasting (economische winst).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Winst is dat wat je overhoudt als alles afgerekend is... Winst bereken je niet, dat is wat je overhoudt als alles afgerekend is...

Wat je ervoor betaalt is inderdaad wat de gek ervoor geeft... Want in het huidige euro tijdperk is alles afgerond op ,99, dus bijvoorbeeld €5,99 en dat was bij de gulden ook zo, dus het is altijd gewoon een slag in de lucht de prijs die je betaalt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedrijven maken winst door minder kosten (pand, personeel, inkopen etc) te maken dan dat zij ontvangen aan opdrachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stel je koopt een par schoenen in voor 25 euro.
Je verkoop ze voor 75 euro.
Van het verschil van 50 euro betaal je de onkosten (winkelhuur, gas, licht, bijdrage winkeliersvereniging, reclamekosten, personeelskosten, belastingen, enz. enz.). Stel dat al deze kosten samen 25 euro zijn dan hou je (per paar schoenen) een winst van 25 euro over.

Toegevoegd na 48 seconden:
Een goed ondernemer weet natuurlijk welk percentage onkosten hij per item heeft en baseert daar de verkoopprijs op.