Mijn ouders waren getrouwd in gemeenschap van goederen. Het vermogen is gezet op de langstlevende. Vader is hertrouwd hoe zit het met ons kindsdeel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Bij een langstlevende-testament, erf je in de praktijk pas nadat ook de andere ouder is overleden.

Of een eventueel kindsdeel eerder opeisbaar is, hangt sterk af van de overige in een testament opgenomen voorwaarden. Je zult daarvoor dus even contact moeten opnemen met de notaris die het testament indertijd heeft opgesteld. Als die er is.

Bij een huwelijk in gemeenschap van goederen, is bij het overlijden van één ouder, de andere ouder sowieso eigenaar van de helft van dat vermogen; de nalatenschap is dus maar de helft van het totale vermogen. Bij twee kinderen is dan dus per kind 1/6 deel (want vader krijgt ook een kindsdeel) van het hele vermogen eventueel opeisbaar, MITS dat zo in het testament is opgenomen. Doorgaans is het maar zeer beperkt opeisbaar, of pas na overlijden van de langstlevende.

Hadden ze geen testament, dan geldt gewoon de wet, waarbij het kindsdeel dus standaard zeker niet vorderbaar / opeisbaar is in geld. Dan is het maar afwachten of er na overlijden van de langstlevende nog wat over is, en of hij per testament eventueel nog andere erfgenamen benoemt (zijn nieuwe vrouw bijvoorbeeld, en nieuwe kinderen) .

Mar nogmaals, het is ingewikkelde materie, dus neem er even contact over op met een notaris. Ook als er eventueel GEEN testament is opgemaakt, want hij kan je ook de normale wettelijke regels prima uitleggen, en eventueel vertellen wat je zou kunnen doen om je vermogen uit je kindsdeel van de eerste ouder veilig te stellen. Zonder testament echter, is een kindsdeel alleen maar een percentage, geen bedrag. Het vermogen ten zijde van het overlijden van de eerste ouder, doet dan feitelijk niet ter zake.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Het kindsdeel uit de ervenis kan door de vader niet worden in een testament aan zijn nieuwe vrouw. De vader moet indien van toepassing wel de successierechten zal moeten betalen ook van de kindsdelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, ik wou het niet al te gedetailleerd maken ; bovendien kun je in een testament bij wijze van spreken laten vastleggen wat je maar wilt.
Daarom denk ik dat de meeste duidelijkheid van de notaris moet komen. Zolang de vader nog gewoon het vruchtgebruik heeft en het vermogen niet vorderbaar is verklaard, hoeft er ook nog niemand wat dan ook te betalen, hoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.ouders.nl/mnot2007-23.htm
ronron1212
11 jaar geleden
de successierechten moeten betaald worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord, op een overigens verre-van-eenvoudige-vraag, met ook goed advies om contact te zoeken met een notaris. Dikke +
Als het goed is heb je na het overlijden van je moeder als kind al wel op papier geërfd, maar hoeft je vader dit nog niet te betalen omdat hij vruchtgebruik heeft. Ook als het vermogen vooral in het huis zit heeft je vader een schuld aan jou (en evt. broers/zussen) die niet meteen opeisbaar is.

De regeltjes kun je in 'gewone mensentaal' terugvinden via de link. Hierbij even een belangrijk deel met een uitgewerkt voorbeeld:

Opnieuw getrouwd
Maar wat als de langstlevende ouder hertrouwt? Een voorbeeld. Stel dat moeder overlijdt en vader hertrouwt. Het erfdeel van de kinderen is dan bij vader, maar als die vervolgens overlijdt, bij hun stiefmoeder. Stel dat die ook weer hertrouwt, dan kan het lang duren voor de kinderen hun vordering krijgen.

Om dat te voorkomen, kunnen de kinderen dan ‘wilsrechten’ uitoefenen. Die wilsrechten kunt u inroepen als de langstlevende ouder wil hertrouwen. Op dat moment krijgen de kinderen goederen ter waarde van hun vordering in eigendom, bijvoorbeeld de helft van het huis. Vader, de langstlevende ouder, behoudt wel het recht om die goederen te blijven gebruiken. Hij kan dus in het huis blijven wonen. De kinderen kunnen nog niets doen met hun halve huis, maar zo wordt wel voorkomen dat vader het huis verkoopt en het geld opmaakt of dat de stiefmoeder het huis bij het overlijden van vader in zijn bezit krijgt. Het recht van ‘vruchtgebruik’ stopt namelijk als vader overlijdt. Dan krijgen de kinderen volledig eigendom en mogen ze uitbetaling eisen. Als zij dat willen, kunnen ze opnieuw vruchtgebruik toelaten, maar nu aan de stiefmoeder.