Hoe bereken ik mijn winst in EURO's als ik mijn geld op een Amerikaanse spaarrekening stort en weer terug stort naar EURO's?

Stel dat ik 1000 EURO op een bankrekening in Amerika zet voor een periode van een jaar tegen 0.90% rente. Na een jaar wil ik het geld er af halen en weer overbrengen naar mijn eigen bankrekening in Nederland in EURO's.

Hoe kan ik concreet (met accurate standen) berekenen hoeveel ik er op verdien als ik het geld van mijn Amerikaanse bankrekening (dollars) een periode van een jaar stort op mijn Nederlandse bankrekeningnummer in EURO's?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik begrijp je vraag niet helemaal. Je wilt bijv 1000 euro storten naar een amerikaanse bankrekening tegen 0,9% rente. Daarna wil je weten hoeveel je erop verdient als je het geld weer terugstort naar je Nederlandse bankrekeningnummer? Hoe bedoel je 'erop verdienen d.m.v. terugstorten?' je verdient iets op de rente die je er daarop krijgt en je kunt iets verdienen of verliezen op de koersschommeling. Wat bedoel jij precies met wat je erop verdient?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je 0,9% rente ontvangt is dat € 9,- voor je € 1000,-
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
tja ik hoopte dat hij dat nog wel snapte. maar ik neem aan dat hij niet al die moeite gaat doen om 0,9% rente te krijgen?
Speculeren op een hogere dollarkoers heeft wellicht meer zin.

Antwoorden (2)

Na de kosten van overboeken naar de bank in de VS, waar je bekend moet zijn (met overboekingskosten bij je NL bank en bij je bank in de VS), maak je wellicht bankkosten in VS voor het aanhouden van de rekening.
Vervolgens maak je na een jaar opnieuw overboekingskosten maar dan de andere kant op.

Na het jaar heb je 9 dollar rente ontvangen, maar een hoger bedrag aan overboekingskosten moeten betalen.
Wat de zin daarvan is ontgaat me.

Toegevoegd na 2 uur:
Ook omdat je zegt dat je in de VS je euro's op een eurorekening zet en niet omzet in dollars die je op een dollarrekening.
Daardoor kun je geen koerswinsten boeken of -verliezen lijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om dat nu te berekenen moet je de dollarkoersen van over 1 jaar weten en die weet je niet.

Als je dat wel zou weten is het simpel:
(stel de dollar stijgt 10% t.o.v. de euro)
1000*1,009*1,10 - 1000 - gemaakte kosten.
Stel je kosten zijn 0 dan is je winst 109,90

(let op dat je ook verlies kan maken als de dollar daalt t.o.v. de euro)