Ik woon samen met mijn vriend in een koophuis, met zn 2en dus. Een goeie vriendin wil zich inschrijven op ons adres. Welke gevolgen kan dit hebben?

Vriendin is werkzoekende. Als ze binnen nu en een paar weken geen baan heeft vraagt ze een uitkering aan. Ik werk parttime en mijn vriend fulltime.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mogelijk is een van de gevolgen dat het dadelijk helemaal geen vriendin meer is.

Antwoorden (6)

Het ligt er aan of jullie uitkeringen hebben. Wanneer dit het geval is wordt alles op 1 bult gegooid en krijg je minder uitkering omdat je met meer mensen een woning deelt. Weet niet of dit in alle gemeenten al geldt, maar dacht dat het binnenkort landelijk zal worden ingevoerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals ik al zei werken mijn vriend en ik. De vriendin die zich wil inschrijven op ons adres is werkzoekende en het kan zijn dat zij dus in de toekomst een uitkering aanvraagt als zij geen werk kan vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan kan het zijn dat ze, wanneer ze bij jullie inwoont, geen uitkering zal krijgen omdat jullie haar 'kunnen' onderhouden.
1) Ze kan huurbescherming krijgen en dan kan je haar er niet meer uitzetten indien de vriendschap bekoelt;
2) Als je huur vraagt overtreed je de hypotheekvoorwaarden. Want een huis met een huurder erin is nauwelijks te verkopen en dat wil de bank kunnen als je de hypotheek niet meer kan betalen.
3) Als je geen huur vraagt, wonen jullie samen en dat heeft ook allerlei belastingtechnische (meestal niet voordelige) gevolgen.
4) Goede vriendin neemt jouw plaats in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze schrijft zich alleen in op ons adres en komt er niet te wonen. Waar kan ik die belastingtechnische nadelen vinden?
Als je vriendin zich bij jullie inschrijft heeft ze geen recht op een volledige uitkering.

Zolang ze geen inkomen heeft heb je ook niets te maken met belastingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En wat als ze in de tussentijd wel een inkomen krijgt? Waar ik van uitga?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haar inkomen wordt dan bij jullie inkomen geteld, daarover dient dan inkomstenbelasting voldaan te worden. Slechts als ze een kamer huurt vervalt het de samentelling van inkomen.
ronron1212
11 jaar geleden
Inkomsten belasting wordt per persoon betaald en niet alles te samen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ voor ronron
Als je een ww uitkering aanvraag en daar recht op hebt niets geen gevolgen. Je krijgt hoedan ook geen bijstandsuitkering omdat je vriend een inkomen heeft. Dus er verandert dan ook niets.
ronron1212
11 jaar geleden
Als ze schulden heeft of maakt en haar domicieladres bij jou thuis heeft, je bij jouw thuis de schuldeisers, deurwaarder,.. aan de deur kan krijgen om (in het ergste geval) jouw inboedel te komen opschrijven. (In België gebeurt dat zo toch)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor de inkomsten belasting heeft het geen gevolgen.
Voor de uitkering van je goeie vriendin wel, want er wordt gekeken naar het verzamelinginkomen van alle huisgenoten.