Wanneer is iets zowel een Kost als een Uitgaven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de schuld die een kost oproept gelijk wordt betaald

Antwoorden (2)

- Kosten zijn opofferingen van productiemiddelen die bij de productie gebruikt worden. Of, in het algemeen: kosten zijn opgeofferde waarden.
-Uitgaven zijn alle betalingen door een bedrijf.
-Uitgaven zijn niet hetzelfde als kosten

Als het totaalbedrag van een kostenpost in één keer de onderneming verlaat, is het een uitgave. Dat zijn dus posten die rechtstreeks in het resultaat geboekt worden.
Voorbeeld: ik koop voor euro 10.- enkele pakken kopieerpapier -> kosten en uitgave.
Ik huur voor euro 500.-/maand een auto en ontvang steeds een maandnota -> kosten en uitgave
Ik betaal een boete van euro 100.- voor te hard rijden -> kosten en uitgave

Enkele voorbeelden waarin dit niet het geval is:
Voorbeeld:
Ik leen voor 2 jaar euro 100.000.- tegen 4% rente/jaar over de hoofdsom. Die hoofdsom en rente moet ik aan het eind van het tweede jaar terugbetalen.

Enkele boekingen:
- Ik boek iedere maand van een jaar 1/12 van de rente over dat jaar -> wel kosten, geen uitgave. Het rentebedrag wordt namelijk niet betaald. Het wordt gelijkmatig toegerekend aan de periode waarover die lening liep.
- Ik los aan het einde van jaar 2 de lening af en betaal gelijktijdig de verschuldigde rente.
Aflossing: geen kosten, wel een uitgave. Geen kosten omdat ik terugbetaal wat ik geleend had, dat zijn geen kosten, het is geen 'opoffering'.
Rente die ik aan het eind van jaar 2 terugbetaal -> geen kosten, wel een uitgave. De kosten had ik namelijk al aan de maanden toegerekend. Nu wordt de 'spaarpot' terugbetaald aan de geldverstrekker, dat is een uitgave.

Ander voorbeeld:
We ontvangen ieder jaar vakantiegeld. Op het uitbetalingsmoment is het vakantiegeld een uitgave, geen kostenpost.
Maandelijks wordt een reserveringsboeking gemaakt:
4 Kosten vakantiegeld ...
1 Aan uit te betalen vakantiegeld ...
Dat is de kostenboeking. Geen uitgave, want het geld verlaat de onderneming niet.

Ander voorbeeld:
Ik koop een machine van euro 1000.000.- die ik contant betaal. De machine gaat 10 jaar mee en wordt afgeschreven tot 0 euro.
De euro 100.000.- die ik meteen moet betalen -> geen kosten, wel een uitgave (euro 100.000.- verlaat de onderneming).
Jaarlijks boek ik 1/10 van 100.000 als afschrijving op deze machine:
4 Afschrijvingskosten machine...
1 Aan afschrijving machine...
Dat is alleen een kostenpost. De waarde van het productiemiddel (eur 100.000.- ) wordt in tien jaar 'opgeofferd' voor de productie. Dat zijn dus kosten. De uitgave is al gedaan.
Computoon
11 jaar geleden
(Kleinere) uitgaven die niet leiden tot iets wat langer dan een periode gebruikt word, zijn kosten.
Als ze langer meegaan bijvoorbeeld een auto dan is di eaabnkoop./beta.ling geenm l;ast of kosten.
Kosten die op dat moment geen uitgave vergen is afschrijving. Omdat die eerder zijn aangekocht, dus toen al zijn betaald.