Dan heb je een BKR notering te pakken en betaal je naast de normale rente ook nog boeterentes die men meestal "administratiekosten "noemt.
Tevens gaat een inkassotraject van start.
Het gaat je dus veel geld kosten EN kun je in de toekomst moeilijk of zelfs GEEN lening meer krijgen, ondanks dat je
wel betalingscapaciteit hebt.
Helemaal vervelend wordt het als je een huis wilt kopen.
De bank checkt je betalingsgedrag en -verleden.
De BKR slaat veel meer gegevens op dan men weet en deze wordt -in tegenstelling tot wat men denkt- veel langer dan 5 jaar bewaard.
Het kan je dus langdurig parten spelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dan blijft de schuld gewoon staan, en wordt het (vaste) rentetarief, dat alleen tijdens de looptijd gold, herzien. En vermoedelijk niet in je voordeel. Maar liever aflossen dus. Of nog beter ; niet lenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt er maar aan waar het over gaat;

Als het een spaarhypotheek betreft kan je looptijd aflopen en het bedrag nog openstaan. Dit wordt afgelost op de einddatum met het spaartegoed wat je hebt opgebouwd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is afhankelijk van wat voor schuld dit is. Is het een persoonlijke lening zonder dekking dan zal de bank vragen om alles in zijn geheel af te lossen. Indien dit niet lukt dan zullen zij een betalingsregeling voorstellen.
Indien het om een hypothecaire financiering gaat (een lening met als onderpand onroerend goed) dan zal de looptijd normaal gesproken gewoon automatisch worden verlengd.
De lening zal dan uiteindelijk worden afgelost indien de woning wordt verkocht of indien de schuldenaar overlijdt (bijv middels een overlijdensrisicoverzekering.