Kun je WWB of WW aanvragen als al je extra uren vervallen en je alleen nog maar je vaste uren kunt behouden?

Ik werkte tot nu toe dertig uur en had maar tien vaste uren. Nu blijven alleen die tien vaste uren over. (Baal wel als een stekker). Bezuinigingen. (Als ik die tien uren niet had, had ik nu geen werk meer).

14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Als je gedurende langere tijd (meer dan 3 maanden) een regelmatig arbeidspatroon had dan is er sprake van een zogeheten fictieve arbeidsovereeenkomst en kunnen jze je zelfs moeten doorbetalen. Verzamel je gegevens contracten alles erbij en maak op korte termijn (liefst vandaag nog) een afspraak op het UWV. Als je meer als 5 uur verliest heb je, als je aan de wekeneis voldoet, recht op een uitkering, maar het kan zelfs zijn dat je recht hebt op werk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

volgens mij kan je dan gewoon ww aanvragen.
maar ik denk wel dat je dan verplicht bent om te soliciteren naar meer uren bij andere bedrijven ook
14 jaar geleden
Snuffel
14 jaar geleden
Dat wil ik ook zeker doen. Tijd voor een nieuwe baan. Het is een vreselijke werkgever. Het werk is op zich wel leuk.
Voorwaarden WW uitkering staan in de link:

punt 2: U verliest 5 uur of meer van uw arbeidsuren per week en u heeft geen recht op loon over die uren. Dus ook als u een deel van uw baan kwijtraakt kunt u een WW-uitkering aanvragen. Werkte u gemiddeld minder dan 10 uur per week? Dan bent u werkloos als u minimaal de helft van dit aantal uren en het loon over die uren kwijtraakt. Overuren of tijdelijk extra gewerkte uren tellen meestal niet mee.

Oftewel het is ervan afhankelijk hoe die 20 extra uren in het contract stonden. Waren dit overuren? Dan kun je geen WW aanvragen, tijdelijk extra gewerkte uren? OOk dan kun je geen WW aanvrage. Dus even goed het contract nalezen, maar ik ben bang dat je in deze situatie geen recht hebt op WW.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snuffel
14 jaar geleden
Bijstand wellicht wel. Anders wordt het onder een brug slapen.