als ik een schenking krijg om mijn ziekenkosten te betalen,mag dat van de uitkering of beslasing?

Ik krijg een schenking van de kerk om mijn ziekenkosten te betalen die niet vergoed word,ik heb een uitkering,mag dat?en hoe zit het met de belasting?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
schenkbelasting is vrijgesteld tot 2012 euro.
Afhankelijk van de soort uitkering en gemeente hoeft deze schenking daarop niet gekort te worden:
wat betreft bijstand:
http://www.rechtopbijstand.nl/inhoud?pid=43
fisbel
11 jaar geleden
Dat schenkbelasting is vrijgesteld tot 2012 euro geldt voor particulieren niet voor ANBI-instellingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kerk is vaak een ANBI instelling (kun je wel opzoeken op anbi.nl als je kerk er tussen staat). Als een ANBI instelling geld schenkt wat behoort tot het doel van de ANBI instelling is dit onbelast. Je kan dus stellen: Een van de doelen van de kerk is het helpen van mensen die het moeilijk hebben, dus als zij hier geld aan besteden is dit onbelast! Trouwens: geld schenken aan iemand om een schuld af te lossen, die de schuld zonder schenking niet zou kunnen betalen is ook onbelast. Het is in beide gevallen wel van belang dat je het zelf niet kunt betalen! Om misbruik te voorkomen. Indien dit wel kan zou de schenking in principe onder het schenkingsrecht vallen en belast zijn met 30%-40% schenkbelasting.

Antwoorden (3)

Het zijn inkomsten en die zullen opgegeven moeten worden.
Het is aan de uitkerende instantie of de belasting of het in mindering wordt gebracht op de uitkering en of je er belasting over moet betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
Inkomsten Box 1 - dat zult u toch niet bedoelen. Opgeven van deze schenking voor de belasting Box 1 - werk en woning is absoluut niet van toepassing. Opgeven voor een instantie (de gemeente) zou wel kunnen.
Voor de bijstand geldt bijvoorbeeld dat er gekort wordt op de uitkering als het spaargeld meer is dan de vrijstelling: € 5.685 voor een alleenstaande en € 11.370 voor een gezin. Maar de schenking van de kerk zal in deze situatie snel verdampen doordat er domweg rekeningen moeten worden betaald.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een schenking is niet belast voor de inkomstenbelasting.
ik heb de sociale dienst een keer gevraagd of ik een geldprijs van een "loterij" zou moeten komen melden als inkomsten. het antwoord was toen: grote prijs wel, kleine prijs niet. mijn vraag was: was is groot ? antwoord: 2.000 euro wel, maar 200 euro niet.
voorzover ik weet, is dit niet interessant voor de belasting.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In principe is diaconale ondersteuning niet belast voor de inkomstenbelasting.
Bij het verstrekken van een gift betaalt de ontvanger geen schenkingsbelasting aangezien de schenking is gedaan door een ANBI instelling.

Een soortgelijke vraag is begin dit jaar gesteld. Lees het (uitstekende) antwoord van Lies12. En lees in de bronvermelding onder veelgestelde vragen het antwoord op de vraag:
Hoe zit het met steun van de diaconie en de gevolgen voor de belasting?
http://www.goeievraag.nl/vraag/financien-werk/financien/belasting/dient-belasting-betalen-uitgekeerde-religieuze.311121
fisbel