Olie goedkoper?

Energiemaatschappijen verlagen de prijzen voor energie omdat de olie goedkoper is maar waarom stijgen de brandstof prijzen wel die zijn toch ook gekoppeld aan de prijs van olie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (4)

Je prijs van benzine e.d. is deels wel gekoppeld aan de olieprijs. Dat is immers de grondstof. Als de olieprijs daalt, daalt de benzineprijs ook (het zij met een doorloop tijd maar het daalt). De benzineprijs zal echter nooit parallel lopen aan de benzine prijs. Als olie 10% goedkoper word, word benzine dit misschien 2%.

Dit komt omdat het slechts de grondstof is. De meeste kosten voor de productie zijn vast; raffinage, vervoer, etc.
De variabele kosten, de grondstofkosten dus, zijn slechts een klein onderdeel van de benzineprijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een andere oorzaak is dat de capaciteit van de mondiale raffinaderijen goeddeels benut wordt. Als de vraag naar brandstof stijgt (zoals dat altijd gebeurt bij een strenge winter) kunnen de raffinaderijen niet ineens meer productie draaien. Door de schaarsheid van het aanbod, zal de prijs bij toenemende vraag stijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weer een ander oorzaak is dat energie door de maatschappijen vooraf wordt ingekocht. En dit jaar is de energie dus goedkoper, omdat het vorig jaar, bij een lage olieprijs, is ingekocht. Vorig jaar was dit trouwens precies omgekeerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat de westerse landen niet afhankelijk willen worden van de arabieren, waar de olie vandaan komt.

daardoor worden die prijzen hoger, en nu wij nog geen goede alternatieven gebruiken, maar wel op zoek zijn naar die alternatieven (denk aan groene stroom, vervoersmiddelen op electrischiteit), verhogen de arabieren de olieprijs om zo toch een slaatje uit te slaan.

Dus wees niet verrast als er weer een oorlog om olie komt...