Wat op te nemen tijdens het invullen van de inkomstenbelasting over voorgaande jaren?

Hallo,

Ik ben nu twee jaar student-af en inmiddels begonnen met een eigen onderneming. Ter info: ik heb na 2010 geen betaalde baan gehad.

Na het doen van mijn eerste aangifte inkomstenbelasting, afgelopen april (over 2013), ontving ik een bericht dat mijn kleinschalige verlies over het afgelopen jaar alleen kon worden vastgesteld wanneer ik ook de IB in zou vullen over 2010.

Zo gezegd, zo gedaan. Ik had over dat jaar alleen een kleine stagevergoeding ontvangen. Ik wist niet helemaal zeker of ik dat moest opgeven (en gelukkig had ik daar de jaaropgave nog van), dus heb alles maar netjes ingevuld.

Nu krijg ik echter een nieuwe brief met hetzelfde verhaal en het verzoek om ook de IB over 2011 in te vullen. Hier komen echter wat vragen bij kijken die ik wellicht hier kan oplossen:

1) Ook over 2011 heb ik een stagevergoeding ontvangen, maar een jaaropgave heb ik niet meer. Is het verplicht je stagevergoeding op te geven?

2) Nogmaals: geen betaald werk na 2010. Ik heb (los gezien van het waarom, hoe etc.) gebruik moeten maken van een studiefinanciering en in een enkel geval van een mini-lening (terugbetalen binnen een maand).

Welke zaken dien ik mee te nemen tijdens de IB over 2011?
- Studiefinanciering
- Stagevergoeding
- (extra) Declaratie bij bedrijf
- Iemand die bedrag op mijn rekening stort om een onderdeel te kopen (voorgeschoten)
- Kleine prijs Postcodeloterij (3eur)
- Creditering/annulering/terugstorting bestelling
- Minilening
- OV-restitutie

Toegevoegd na 7 minuten:
Zie reactie: toelichting

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Extra toelichting ivm maximum aantal tekens: - Studiefinanciering kreeg ik maandelijks
- Stagevergoeding in april 4x (terugwerkende kracht ivm verlaat verwerkt), daarna maandelijks
- (extra) Declaratie stagebedrijf (ik mocht extra kosten/aan te schaffen onderdelen zelf aanschaffen, vervolgens een formulier invullen+bon, waarna ik het bedrag terugkreeg.
- Iemand die bedrag op mijn rekening voorschiet: indien ik zelf een declaratie niet kon voorschieten, stortte één van de eigenaren het bedrag op mijn rekening, zodat ik het product alsnog kon kopen. Vervolgens kreeg hij/zij de bon en kon diegene het vervolgens weer declareren.
- Kleine prijs Postcodeloterij (hier zat ik, na mijn werk vóór 2010, een jaar aan vast - voor het geval men vragen gaat stellen ;))
- Creditering/annulering: prive-aankoop geannuleerd (welke reeds was betaald - kreeg zodoende het geld terug)
- Minilening: Je leent een klein bedrag en stort een maand later het bedrag incl kleine rente terug.
OV-restitutie: waarschijnlijk verkeerd in- of uitgecheckt. Ik ben geen leek op het gebied van administratie/omzetbelasting/inkomstenbelasting (voor ondernemers), maar kwam er, wat betreft deze oude IB (en dan met name bij al die verschillende bedragen/stortingen) niet helemaal uit. Dank!
fisbel
9 jaar geleden
Over de jaren 2011 en 2012 kunt u een IB-60 verklaring aanvragen. Daarop is uw bij de Belastingdienst bekende inkomen vermeld. De vooringevulde Aangiften zijn over deze jaren niet meer beschikbaar. U zult als beginnend ondernemer wellicht al op de hoogte zijn van de middelingsregeling. Voor deze regeling wordt uw inkomen van 2013 op € 0 gesteld. Het is te verwachten dat uw inkomen in 2014 en 2015 (veel) hoger zullen zijn. U kunt dan t.z.t. (eind 2016 of later) een verzoek tot middeling over deze 3 jaren aanvragen. Of als dat gunstiger is over drie andere aaneengesloten jaren. Er is genoeg informatie over deze regeling te vinden op internet. Inclusief berekening en model-verzoek.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor uw reactie. Naar wat ik begrijp, kun je pas een IB-60 verklaring aanvragen, wanneer je over dat betreffende jaar aangifte inkomstenbelasting hebt gedaan. Dit jaar (2014, maar over het kalenderjaar van 2013) was voor mij de eerste keer dat ik zo'n aangifte inkomstenbelasting heb ingevuld (de ondernemers-variant). Ik zal mij tevens even (verder) verdiepen in de middelingsregeling. Top!
fisbel
9 jaar geleden
IB-60 verklaring;
Hier schiet uw fiscale kennis te kort. Een IB-60 verklaring kan ook worden opgevraagd als er géén aangifte is gedaan. Gewoon via de Belastingtelefoon (5 werkdagen) Mogelijk kunt u alsnog over 2011 (en 2012) een jaaropgave aanvragen bij de werkgever. In principe is de jaaropgave eenmalig, maar vrijwel altijd wordt de jaaropgave toch een tweede keer toegestuurd. Middelingsregeling (alvast om te oefenen – uitsluitend 3 jaarinkomens invullen):
http://www.berekenhet.nl/modules/werken/middeling-inkomen-box1.html
http://www.belastingwijzer.nl/rekenmodule/middelingsregeling-inkomen.html
http://www.belastinghelden.nl/middeling Voorbeeldbrief hieronder (met uitdraai van 3 jaarinkomens inclusief te betalen belasting/premies over deze 3 inkomens volstaat)
http://www.infomuur.nl/financieel/belasting/voorbeeldbrief-middelingsverzoek
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijns inziens hebt u door het invullen van de aangifte over 2013 een kleinschalig verlies als uitkomst berekend voor uw verzamelinkomen.
Dat verlies kan niet met het betreffende jaar verrekend worden omdat er geen (loon)heffingen zijn betaald of een voorlopige aanslag. Zo begrijp ik. De belastingdienst kan uw verlies wel vaststellen maar oppert de mogelijkheid van Carry-back. Een jaar terugwentelen om alsnog te kunnen verrekenen. Als terugwenteling van verlies niet mogelijk is, dan zal er rekening moeten worden gehouden met positieve inkomsten in de toekomst. Alsdan heb je wellicht te maken met aanloopverliezen. Jammer genoeg put ik uit oude kennis en schiet mijn parate kennis thans tekort. Maar Fisbel is een kanjer. Die legt het wel uit.

Antwoorden (1)

Allereerst: Voor uw aangifte 2010, 2011, 2012 vormen alleen de stage-inkomsten inkomen. De overige genoemde zaken zijn niet relevant voor de aangifte. Kosten die u noemt zijn vergoed en kunnen niet in mindering worden gebracht op de inkomsten.

U heeft voor 2013 een negatief inkomen. Voor de aangiften 2009 tot en met 2011 gold een verruiming van de termijn voor achterwaartse verliesverrekening (carry back). De termijn werd onder voorwaarden verruimd van 1 naar 3 jaar. Dit was een tijdelijke maatregel vanwege de economische crisis. Het negatieve inkomen van 2011 werd in eerste instantie met het (positieve) inkomen van 2008 verrekend, daarna 2009 en 2010. En als er dan nog steeds een negatief resultaat was met de jaren 2012 enzovoort. Net zo lang tot het negatieve inkomen met positief inkomen van andere jaren was verrekend.

Huidige regeling (vanaf 2012) informatie Belastingdienst - zie de bron:
U verrekent het verlies van het jaar met de belastbare winst uit het voorgaande jaar. Dit wordt carry back of achterwaartse verliesverrekening genoemd. Een verlies wordt eerst verrekend met de winst van het voorgaande jaar. Pas daarna verrekent u het verlies met de winsten van de toekomstige jaren.

Ik interpreteer de huidige regeling zo dat u uw negatieve inkomen van 2013 eerst moet verrekenen met uw positieve inkomen uit 2012 (stagevergoeding) en dat het eventuele resterende negatieve inkomen van 2013 verrekend wordt 2012 en met 2014 en voor zover nodig nog meer toekomstige jaren.

Kennelijk werkt de Belastingdienst in uw situatie toch nog met de tijdelijke regeling van 2009 t/m 2011: eerst verrekening met de drie jaren ervoor, te beginnen met 2010 enz.Voor u is de verrekening met 2010 niet gunstig. Alleen de stage-inkomsten vormen positief inkomen. Hierover is tot ruim € 6000 per jaar de te betalen belasting door de heffingskortingen sowieso € 0. Het verlies van 2013 'verdampt' op deze manier. De kleine positieve inkomens van de jaren 2010 t/m 2012 (stagevergoeding) worden immers op € 0 gezet. En leveren geen belastingteruggave op als er over de stage-inkomens geen belasting is ingehouden.

In uw plaats zou ik toch eens informeren waarom de tijdelijke regeling bij u wordt toegepast – eerst verrekening met 3 jaar terug. En hen confronteren met de informatie zoals beschreven in de link van de bron. Wellicht heeft u in de komende jaren wel substantieel positief inkomen. Het verlies van 2013 kan dan gunstiger met toekomende jaren worden verrekend.
fisbel
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
Het is altijd mogelijk tegen de beschikking van de inspecteur in beroep te gaan. Dat kan binnen 6 weken na datum beschikking. Verrekening met 2012 en daarna 2014 enzovoort i.p.v. 2010, 2011, 2012, 2014 enzovoort.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor uw zeer uitgebreide reactie. Even vlug doorgelezen en zal hier morgen even goed voor gaan zitten. Komt zo op het eerste oog wat verwarrend over, maar ergens volg ik het geloof ik wel :) Ik zal mij ook even verdiepen in die tijdelijke regeling. Heeft het in dusverre echt nut om in bezwaar te gaan? Naar wat ik begrijp heb ik nu de inkomstenbelasting over 2010 ingevuld, moet ik nu 2011 doen en valt er binnenkort een nieuw verzoek in de bus voor 2012. Het aparte is dat ik, nadat ik 2010 heb doorgestuurd, een brief ontving met daarin de mededeling dat mijn bezwaarschrift was ontvangen tegen de definitieve aanslag over 2013 (middel: inkomstenbelasting / premievolksverzekeringen, periode: 2010). Ik ga er voor nu maar even vanuit dat dit zo hoort en het woord 'bezwaarschrift' in deze wat heftiger klinkt dan het in werkelijkheid is. Top ook voor het antwoord op de vraag m.b.t. welke gestorte bedragen ik moet meenemen. Daar kon ik nooit concreet een antwoord op vinden. Want moest je nu ieder dingetje 'verantwoorden' of alleen je echte 'inkomen' (d.m.v. een loonstrook). Dat laatste dus :) Heb overigens wel voor 2010 gewerkt, maar dat valt dan, naar wat ik begrijp, buiten die 3 jaar. Dank!
fisbel
9 jaar geleden
Nee, 2010 valt niet buiten die drie jaar. Stel uw stagevergoeding over 2010 is € 3300. Uw andere inkomsten stel € 3000. Totale inkomen: € 6300 (door heffingskortingen precies belastingvrij) Stel verlies 2013 op € 6000. Uw inkomen 2010 na verrekening van het verlies in 2013 wordt € 300. Over dit laatste bedrag bent u eveneens geen belasting verschuldigd: € 0. Er is in dit voorbeeld door de verrekening van het verlies 2013 geen belastingwinst. Het kan echter ook goed zijn dat u met andere cijfers over 2010 juist wel belastingteruggave krijgt. Niet direct negatief denken dus.
Voorbeeld: totaal inkomen 2010 is € 10.000 Verlies 2013 is € 3500. Belastbaar inkomen 2010 derhalve € 6500. Het verlies levert in dit laatste voorbeeld 33,45% van € 3500 belastingteruggave op. M.a.w. het verlies 2013 wordt volledig via het inkomen van 2010 verzilverd. De vraag voor mij blijft waarom de Belastingdienst de tijdelijke regeling 2009 t/m 2011 heeft toegepast en niet de regeling zoals die vanaf 2012 geldt voor verrekening van verliezen. U zou hierover in eerste instantie telefonisch informatie moeten inwinnen: hetzij via de Belastingtelefoon (eventueel met terugbelverzoek, hetzij voor zover bekend met de inspecteur die uw aangifte 2013 in behandeling heeft.