Waarom is Nigeria een straatarm land, als er wel veel grondstoffen waaronder olie bestaat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.8K

Antwoorden (5)

Nigeria is door de grondstoffen en olie een (relatief) rijk land, alleen zit de rijkdom vrijwel helemaal bij de 'happy few'.
Vergeet ook niet dat wij (het westen) niet veel betalen voor die kostbare grondstoffen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Edraket
11 jaar geleden
Daar is aan de pomp weinig van te merken.
ronron1212
11 jaar geleden
De prijzen van ruwe olie zijn anders erg hoog. Dat deze welvaart niet met het volk wordt gedeeld dat is wat anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aan de pomp betaal je ook accijnzen en gewone btw.
Te veel mensen, te weinig werk. En het werk dat er is levert weinig geld op
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Opvallend is dat Nigeria een van de armste landen ter wereld is, terwijl het een enorme rijkdom aan de grondstof olie heeft. Nigeria staat in de top vijf op de lijst van meest corrupte landen ter wereld. Daarnaast staat Nigeria bekend om zijn hoge criminaliteitscijfers.
De grootste oorzaak van de huidige crisis in Nigeria is de politieke situatie van het land. De leiders die na de onafhankelijkheid aan de macht kwamen hielden zich niet bezig met de ontwikkelingen van het land, maar vulden hun eigen zakken. Hierdoor ligt de economie al jaren lang in puin.

Toegevoegd na 6 minuten:
Het nationaal inkomen bestaat voor meer dan 98% uit olieopbrengsten. De rijkdom is ongelijk verdeeld:
91% van de bevolking heeft minder te besteden dan twee dollar per dag; 60% leeft onder de armoedegrens (kan tot 1 dollar per dag besteden).
De gemiddelde levensverwachting is slechts vierenvijftig jaar. Bijna veertig procent van de kinderen jonger dan 5 jaar is ondervoed. Veertig procent van de volwassenen is analfabeet. Slechts de helft van de bevolking heeft toegang tot schoon drinkwater.

Toch wordt er bijna geen ontwikkelingshulp gegeven aan Nigeria. De donoren vinden dat door het ontbreken van goed bestuur hun geld verdwijnt in corrupte praktijken, in plaats van dat het naar de bevolking gaat.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Netjes! +1
Nigeria is zeker geen straatarm land voor Afrikaanse begrippen en heeft een enorme economische groei doorgemaakt de laatste jaren. Tussen 2005 en 2011 is het Bruto Nationaal Product verdubbeld. Men denkt dat de Nigeriaanse economie in 2023 de grootste in Afrika zal zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nigeria is het rijkste land aan grondstoffen in afrika.

het probleem van nigeria is, dat het tot 01.10.1960 een kolonie van groot brittannië was en dat betekent eigenlijk dat een bedrijf als shell/bp {2 bedrijven die in nigeria samenwerkten in de olie-business (niger-delta)} heel makkelijk aan papieren/vergunningen kon komen en de grote olievoorraden daar binnenhaalden voor de westerse wereld.
nog steeds is nu shell het bedrijf dat daar in nigeria de olie omhoog pompt en verwerkt en er dus aan verdient. maar er zijn nu inmiddels wel wat hooggeplaatste nigerianen die profiteren van deze business.

onderstaand uit de bron:

Een groot en belangrijk onderdeel van Nigeria is de Nigerdelta, een gebied rijk aan vruchtbare grond en bodemschatten zoals olie, gas, kolen, tin, ijzer en zink. Shell is al jarenlang de belangrijkste olieproducent in Nigeria.

Nigeria is sterk afhankelijk van zijn olieproductie. Kenmerkend is wel dat voor er olie gevonden werd Nigeria een netto voedselexporteur was dankzij de rijkelijk aanwezige vruchtbare grond. In de loop der jaren zijn de landbouw en andere sectoren buiten de oliewinning steeds meer achterop geraakt. Ook de andere mogelijkheden voor mijnbouw (zink, tin, ijzer etc) worden nauwelijks benut. Door jarenlange leiding door een niet adequate overheid heeft Nigeria nauwelijks infrastructuur en een ondermaats onderwijssysteem. Door de sterk aanwezige corruptie is dit moeilijk om te buigen. Sinds het aantreden is de positie van Nigeria op de CPI (corruption perception index) iets verbeterd.

Beroepsbevolking
De beroepsbevolking van Nigeria heeft een grootte van 49 miljoen. Daarvan is 5,8% werkloos. 70% werkt in de landbouw, 10% in de industrie en 20% in de diensten- en/of vluchtsector.
De bevolking is laagopgeleid door een slecht functionerend onderwijssysteem. Een derde deel van de bevolking kan niet lezen of schrijven.

voor meer informatie zie onderstaande beide bronnen:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nigeria