waarom gaat dat niet sneller langsgaan bij belastingkantoor en je rekeningnummer wijzigingen?

ik had per ongeluk verkeerde rekeningnummer doorgegeven dus heb ik weer via digid veranderd bij mijn toeslagen en na 24 uur staat er ook verwerkt maar je krijgt dus eerst een formulier thuis dat je dat moet bevestigen eerder krijg je geen geld, nu had ik ze gebeld en gevraagd kan ik dan niet gewoon langs gaan bij de belastingdienst bij de balie en daar bevestigen, want heb dan gelijk me bankpas en legitimatie wat ik kan laten zien, dan kunnen ze dat toch gelijk veranderen, nee zeiden ze door de telefoon, die formulier moet je opsturen en kan 2 weken duren voordat verwerkt is, dus ik snap het niet...waarom bestaat er dan een balie bij de belastingdienst zegt ze omdat sommige mensen geen internet hebben , ik zo ja maar telefoonnummer is toch gratis...ja sorry snap best vanwege de fraude maar vind het raar dat je dan niet langs kan gaan..en dat er wel op je eigen toeslagen.nl wel staat dat het verwerkt is terwijl daadwerkelijk nog in behandeling is want je krijgt geen cent pas als je bevestigd heb dat je rekeningnummer klopt...langsgaan is dan veel makkelijk om te bevestigen toch?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dat komt omdat daar jaren lang [en dat is geen grap] misbruik van gemaakt is. De belastingdienst liet zich zonder enige vorm van [serieuze] controle wijsmaken dat rekeningnummers waarop geld teruggestort moest worden veranderd waren naar bankrekening nummers die helemaal niets met de belasting betaler te maken had.
Gelukkig zijn ze daar na een paar jaar geld storten achter gekomen en hebben ze het nu maar meteen extreem lastig gemaakt. Leuker kunnen ze het niet maken, lastiger wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Leuk verwoord, maar de waarheid. De Belastingdienst is te lang uitgegaan van de oprechtheid / eerlijkheid van de belastingplichtige. Extreem lastig is het niet gemaakt. Als er een gewijzigd nummer wordt doorgegeven, stuurt de dienst een brief waarin om een handtekening wordt gvraagd. Die brief moet weer worden teruggestuurd. Het proces van verwerking is geautomatiseerd, dus dat duurt allemaal een tijdje.