Heb ik recht op een ww-uitkering als mijn baas mij ontslaat vanwege economische redenen en vervolgens een 0-urencontract geeft (i.p.v. 30 uur p. wk.)?

Ik ga morgen de u.w.v. bellen voor meer informatie, maar misschien hebben jullie er al ervaring mee. Ik baal van al het gezeur!!!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
Soms kan ik het UWV niet volgen. Hoe kan men toch goedkeuring verlenen aan een ontslag 'wegens economische redenen' terwijl dezelfde werknemer tegen aanzienlijk ongunstigere voorwaarden weer gewoon in dienst wordt genomen? Een bevestiging van mijn gedachte dat deze vorm van ontslag veel te gemakkelijk wordt goedgekeurd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helaas mag het wel vertelden ze bij de UWV. Het is dan wel een vast dienstverband, maar wat heb je daar aan als je maar weinig mag werken. Gelukkig hoef ik het 0-urencontract niet aan te nemen. Ik ga op zoek naar een betere werkgever.

Antwoorden (3)

Ja hoor, alleen voor de uren die jij minder per week werkt dan 30 uur, kan je een ww uitkering krijgen. Je moet dan wel werkbriefjes invullen die je werkgever ondertekend en voor de uren dat je thuis zit krijg je een ww-uitkering. Ik vraag me wel af of je werkgever dit zomaar kan maken. Had je een vast contract voor 30 uur?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je 26 weken of meer gewerkt hebt hiervoor wel.
En je hoeft contract en dat ontslag niet te accepteren ook natuurlijk als je een vast contract hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Recht op WW kan ik niet beoordelen, ik weet immers niet hoelang je er gewerkt hebt.

Hetgeen jouw werkgever nu, zeg maar, uithaalt, is niet correct:

Jouw werkgever dient een ontslagvergunning aan te vragen wegens economische redenen.

Hij mag jou echter hierna GEEN 0-urencontract aanbieden.

Minister Kamp wil dit graag, maar deze wetswijziging is er nog niet door.

Mocht je ontslag krijgen wegens economische redenen, heb je recht op WW. Echter het ligt eraan hoelang je tot nu toe gewerkt hebt. Per gewerkt jaar heb je 1 maand WW opgebouwd.

Zoals jouw werkgever voornemens is, lijkt het op de manier van 'hoe kom ik goedkoop van mijn personeel af'.

Dit moet je terdege aangeven bij het UWV.

Sterkte ermee en laat je niet kisten

Toegevoegd na 3 dagen:
Sorry, ik lees net pas in de reactie, van het er al 16 jaren gewerkt hebben.

Mocht je recht hebben op WW, val je onder de oude regeling.

Je hebt recht op op maximaal 3 jaar en 4 maanden WW.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb meer dan 16 jaar voor deze werkgever gewerkt. Vanochtend heb ik de UWV gebeld. Aardige mensen. (nu tenminste nog wel) Mijn baas mag mij wel een 0-urencontract aanbieden. Idioot, maar ja wat doe je er aan. Het is dan wel een vast contract omdat het vorige contract ook vast was. Na 3 mnd. (als ik het goed heb onthouden) wordt het een vast contract voor het aantal uren die ik dan gemiddeld per week zou hebben gewerkt. Ik hoef het gelukkig niet te accepteren en doe dat dus ook niet. Waarom? Tsja, dat is een erg lang verhaal. Ik hou vol. Nog 1 1/2 week werken. Moet kunnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Fay4, Dit zou betekenen dat iedere werkgever vanaf nu zijn vaste personeel er uit mag doen en weer aannemen met een contractje om ze terug te laten komen wanneer het hem zint? Gelukkig is het zover nog niet en ik zou toch persoonlijk op bezoek gaan bij het UWV. Niet alle telefonistes van het UWV zijn alleswetend. Tip: Teken in ieder geval schriftelijk bezwaar aan tegen jouw ontslag. Het krijgen van een 0-uren contract zou wel eens een lokkertje kunnen zijn om niet te reageren op jouw ontslag. Goed opletten en de gedachten er bij houden en je niet zomaar ergens in een hoek laten drukken waar je niet meer uitkomt !!!! Want jouw werkgever zit in die andere hoek te lachen. Heel, heel veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou sowieso nooit met mijn eigen ontslag akkoord gaan. Ik heb altijd een rechtsbijstandverzekering gehad die mij in dat soort dingen goed ondersteund. Ze hebben zelfs een keer het ontslag afgewend. Dus ik zou zeker persoonlijk naar het uwv stappen om te kijken wat wel en niet rechtsgeldig is. En ook naar een juridisch loket, omdat die toch nog onafhankelijker ernaar kijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Perfect Haelenaar !! Is een goede aanvulling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er speelt meer dan ik hier allemaal kan vertellen. Ik weet niet wie er mee leest en mij mogelijk herkent. Het 0-urencontract teken ik niet. Daar was mijn baas best boos over..... Voor mij is het nu goed dat ik ergens anders werk ga zoeken. Ik ben nu wel heel voorzichtig met welk nieuw contract ik teken. Voor je het weet zit je er aan vast en je WW-uitkering kan na een half jaar zelfs naar beneden aangepast worden. Het is allemaal maar ingewikkeld.