ik heb huur en zorgsubsidie kan ik dan een auto kopen i.v.m belasting?

hoe duur mag die auto kosten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.6K
ronron1212
11 jaar geleden
hoezo belasting?

Antwoorden (3)

Ja hoor, dat mag. Zorg- en huurtoeslag krijgt men als aanvulling op het inkomen, in feite om de huur ten de zorgpremie te kunnen betalen etc. Maar dat inkomen mag je uitgeven zoals je zelf wilt dus kan je ook beslissen dat je een auto koopt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Huur- en zorgtoeslag worden toegekend onder bepaalde voorwaarden. En ervan is dat het inkomen onder een bepaald bedrag ligt. Een auto voor privé-gebruik wordt niet belast. U kunt gewoon een auto kopen, tenzij deze auto zo duur is en u dat van eigen geld doet, dat er vraagtekens kunnen worden gezet bij uw werkelijke inkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar als jij ineens een hele dure auto hebt, terwijl je daar het inkomen niet voor hebt, heb je grote kans dat ze even komen kijken. Als je die via en loterij gewonnen hebt moet je er kansspelbelasting over betalen, anders is de kans groot dat je die auto van zwart geld gekocht hebt. Ik heb het nu niet over een auto van 10.000,- maar als dat er een is van 100.000,-
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wel als door die controle aan het licht komt dat je zwart gewerkt hebt en dus eigenlijk een hoger inkomen had. Dan kan ook de zorg en huurtoeslag teruggevorderd worden.
Dat kan, alleen als u bijstand wilt krijgen wordt de waarde van de auto bij uw vermogen geteld, en kan bijstand geweigerd worden als de auto te veel waard is (ergens boven de 2500€ dacht ik
anneliez
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wie heeft het over bijstand?
anneliez
11 jaar geleden
niemand, behalve ik, als ik een evrgelijking maak tussen toeslagen en bijstand, soms is het gevalletje klok en klepel, duswordt een vraag gesteld omdat men ergens iets gehoord heeft maar niet precies wat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, wij zitten ver en ver boven het bijstandnivo, krijgen geen huurtoeslag (huur is al laag genoeg) maar wel zorgtoeslag en hebben natuurlijk een auto. We zouden er makkelijk twee kunnen betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Huurtoeslag heb je als alleenstaande geen recht meer op als je boven de 21.450 op jaarbasis zit. Die ruim 31000 geldt voor de zorgtoeslag. Verder wordt bij de huurtoeslag nu al gekeken naar vermogen, maar alleen naar spaargeld en niet naar goederen. Zodra je als alleenstaande meer dan 21.139 aan spaargeld hebt, heb je er geen recht meer op. Zo kan sparen van een minimuminkomen je zomaar 200 euro per maand kosten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wie zegt dat ze alleenstaand is? Verder zijn er mensen die een auto krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LGA noemt een bedrag van ruim 31000 euro dat zou gelden voor een alleenstaande als maximum. Dat geldt echter voor de zorgtoeslag, en is nogal een verschil met de 21450 die geldt als maximuminkomen voor de huurtoeslag. Voor gehuwden/samenwonenden scheelt het ook behoorlijk trouwens, daar geldt ook weer die ruim 51000 alleen voor de zorgtoeslag, en is het 29900 voor de huurtoeslag. Ik noemde slechts het laagste bedrag omdat ergens gesuggereerd werd dat ook met een ongeveer modaal inkomen nog recht zou bestaan op beide toeslagen, terwijl 21450 daar toch echt nog ruim onder zit. Wat bedoel je trouwens precies met het krijgen van een auto in relatie tot het bovenstaande?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoel te zeggen dat een auto niet veel hoeft te kosten en dat je hem zelfs kunt krijgen dus dat dat weinig hoeft te maken te hebben met vermogen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat noem ik ook, LGA: "Zodra je als alleenstaande meer dan 21.139 aan spaargeld hebt, heb je er geen recht meer op." -> maar het gaat me hier dus niet om de vermogensrendementsheffing, maar om het feit dat je geen recht meer hebt op huurtoeslag zodra je vermogensrendementsheffing verschuldigd bent. En zoals ik al schreef, kan op die manier sparen van een minimuminkomen je zomaar 200 euro per maand kosten. En blijkbaar wordt heel vaak gedacht dat je met een minimuminkomen nooit zoveel spaargeld kunt hebben, ook getuige de eerdere antwoorden op deze vraag. @Pelle: ook een gekregen auto behoort tot je vermogen. Alleen worden goederen dus niet meegenomen in box 3, hooguit zou iemand schenkbelasting verschuldigd kunnen zijn als hij/zij een auto krijgt van iemand. Maar VS heeft het over kopen, dus mij lijkt dat het hier niet gaat over een gift.