In de ZorgverzekeringsWet betaalt de werknemer een inkomensafhankelijke bijdrage, die op de salarisstrook ‘Zvw bijdrage werknemer’ wordt genoemd.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als hoofdregel geldt dat de werkgever een bijdrage van 7,10% (normaal tarief) moet inhouden op het loon, tot een maximumbijdrageloon van € 50.064.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vermelding 'normaal tarief' betekent, dat er ook een ander tarief is. Dit 'niet-normale' tarief is een verlaagd tarief, dat geldt in een aantal specifieke situaties die je hier kunt nalezen: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/personeel_en_loon/loonheffingen_berekenen/inkomensafhankelijke_bijdrage_zvw_berekenen/inkomensafhankelijke_bijdrage_zvw/uitzonderingen

Voor de meeste werknemers geldt het 'normaal tarief'. Dit jaar is dat 7,10% van het loon voor de zorgverzekeringswet.

Een werknemersbijdrage is een bedrag dat wordt ingehouden op het loon. Maar als je iets naar boven kijkt op je loonstrook, zul je (bij de meeste werkgevers) zien dat ditzelfde bedrag wordt bijgeteld bij het loon (= werkgeversbijdrage ZVW).

Nu zou je kunnen denken: wat heeft het voor nut als het bedrag eerst wordt bijgeteld en daarna in mindering wordt gebracht, dan kun je het net zo goed achterwege laten.

Maar dat klopt niet. Het deel dat de werkgever heeft, wordt bijgeteld vóór de loonheffing wordt berekend (zeg maar: belasting en geld dat je betaalt voor de AOW en zo). Het bedrag waarover de loonheffing berekend wordt, wordt dus hoger. Door die bijtelling.

Het bedrag dat ingehouden wordt (werknemersbijdrage ZVW) wordt afgetrokken nadat de loonheffing er ook al af is. Het echte gevolg van de ZVW voor het loonstrookje van de werknemer is dus een hogere loonheffing dan wanneer er geen ZVW zou zijn.

De werkgever draagt die premie ZVW af. Dus het zijn echte kosten voor de baas.

Daarnaast betaalt de werknemer zelf nog mee aan de ZVW, maar dat doet hij rechtstreeks aan zijn zorgverzekering (verplichte nominale premie en eventueel geld voor aanvullende verzekeringen.)
Computoon