Iemand zit in de Bijstand en krijgt tgv de def berekening van de Huurtoeslag een bedrag extra, wordt hij met dit bedrag gekort?

Voorbeeld: meneer krijgt 300e huurtoeslag van voorgaand jaar tgv de definitieve berekening, hij heeft dus in dat voorgaand jaar 300e te weinig ontvangen.
Uiteraard dient hij dit door te geven aan de soc dienst, wordt dit bedrag dan ingehouden?
Antwoord graag met motivatie evt met aanhaling van wettekst, jurisprudentie enz

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Die mag je gewoon houden
https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/?caseid=%7B260AAC3A-908C-44F5-8FE5-4596943E00CE%7D

Antwoorden (1)

Nee, je hoeft dit niet ("uiteraard") op te geven en ook nee het wordt dus niet ingehouden op de uitkering.

Normaal gesproken had deze meneer dit gewoon ontvangen, dus is het zijn eigen inkomen via in dit geval huurtoeslag.

Eigen ervaring wordt niet geaccepteerd als officiële bron, maar ik heb het zelf meegemaakt ( ca. 2,5 jaar geleden).

Jarenlang belasting teveel betaald , die ik in een keer terug kreeg. Geen probleem, want het was onrechtmatig ingehouden en ik kreeg het dus gewoon terug ; en ja, ik had ook een bijstanduitkering .
Wanneer je dus te weinig krijgt van de belasting is het ook 'onrechtmatig ingehouden' , vergelijkbaar dus.

>>Als meneer zich onzeker voelt, kan hij te allen tijde informeren bij de Sociale Dienst hoe het zit of bij een Sociaal Raadsman (gemeente), ook een Juridisch Loket kan hierover meer informatie geven; dit ter eventuele geruststelling.

Antwoord
Nee je hoeft het niet bij de Sociale Dienst op te geven.

Verstandig is het misschien om het wel even te vertellen en daarna het schriftelijk vast te leggen, maar het hoeft niet.

Toegevoegd na 2 uur:
>> Verstandig is het misschien om het wel even te vertellen en HET daarna schriftelijk TE BEVESTIGEN , maar dat hoeft niet.