Erfenis verwerpen, hoe zit dat met de kinderen?

Mijn schoonzus is overleden en laat een behoorlijke schuld na. De erfgenamen, haar minderjarige zoon, haar broer, het minderjarige kind van haar broer en haar moeder zijn de enige die als erfgenamen aangewezen kunnen worden. Haar moeder en broer verwerpen de erfenis en zullen hiervoor een bedrag moeten betalen en naar de rechtbank gaan. Moet voor de kinderen hetzelfde gedaan worden, dus ook een bedrag betaald worden en naar de rechtbank gaan, of vervallen deze rechtbankkosten, omdat ze minderjarig zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor het afleggen van een verklaring van verwerping van een nalatenschap geldt hetzelfde als hierboven. Het kost ook € 114. Indien meerdere erfgenamen de nalatenschap willen verwerpen kunnen zij dit gezamenlijk doen in één akte, zodat zij slechts eenmaal dit griffierecht zijn verschuldigd. http://nl.wikipedia.org/wiki/Nalatenschap#Aanvaarding
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom denk je dat anderen dan haar eigen kind
[haar broer, het minderjarige kind van haar broer en haar moeder ]
erfgenaam zouden zijn? Normaal gesproken is het alleen de kinderen, als die er zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ik begrepen heb is dat als erfgenaam nummer 1 (het kind) de erfenis verwerpt de erfenis automatisch doorgaat naar de volgende groep (moeder-broer) en dan als laatste naar het nichtje... Ze zouden het dus alle vier moeten verwerpen met alle nodige kosten. Is dat niet zo dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Raadpleeg , de notaris telefoon of toch een notaris . Vraag vooraf kosten opgaaf . Ga evt naar de recht bank , ze (mag niet) geven geen advies !!! Maar wel uitleg !!! Dus heel goed vragen :)

Het beste antwoord

De minderjarige zoon is de enige erfgenaam. Hij kan de erfenis niet aanvaarden, niet beneficiair aanvaarden of verwerpen omdat hij minderjarig is, dus niet handelingsbekwaam.
Zijn wettelijk vertegenwoordiger (vader? of voogd?) moet de erfenis wettelijk beneficiair aanvaarden, dus onder het voorrecht van boedelbeschrijving.
Dat betekent dat hij niet met een vermogenstekort kan worden opgezadeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

"Kan een minderjarige ook een nalatenschap verwerpen?

Zijn er minderjarige kinderen die willen verwerpen, dan moet daartoe binnen 3 maanden na het openvallen van de nalatenschap een verzoek aan de kantonrechter gedaan worden door de wettelijke vertegenwoordiger(s). Als de wettelijke vertegenwoordiger(s) deze termijn heeft/hebben laten verlopen, dan geldt de nalatenschap als door de minderjarige erfgenaam beneficiair aanvaard.

Het verzoek om te mogen verwerpen moet worden gedaan bij de kantonrechter van het arrondissement waar de minderjarige woont. De kantonrechter beslist vervolgens op dit verzoek en geeft een beschikking hiervan af. Als de kantonrechter dit verzoek gehonoreerd heeft, kan de akte verwerping worden opgemaakt.

Deze beschikking moet bij de aanvraag van de verwerping overlegd worden bij de rechtbank."
Computoon
11 jaar geleden
Zoals jij het nu verteld kan alleen haar kind erfgenaam zijn. Het kind zal daarvoor een ander hebben de voogd of degene die zijn of haar zaken kan of mag vertegenwoordigen. Die kan en mag dan namens het kind de ervenis verwerpen dus niet accepteren. De broer of zuster of moeder van de overledenen zijn geen erfgenamen of er moet in een testament anders zijn bepaald. Aan een recht bank iets betalen volg ik niet maar een notaris zou kunnen.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Schoonzus is wss gescheiden of man reeds overleden. Zou dat nog verschil maken? Anders lijkt me inderdaad dat kind enig erfgenaam is, mat als gevolg dat alleen hij het griffierecht aan de rechtbank moet betalen voor verwerping.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij is dat inderdaad zo: alleen het eigen kind is ergenaam.
Dit antwoord verdient dus wel een plus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ik begrepen heb is dat als erfgenaam nummer 1 (het kind) de erfenis verwerpt de erfenis automatisch doorgaat naar de volgende groep (moeder-broer) en dan als laatste naar het nichtje... Ze zouden het dus alle vier moeten verwerpen met alle nodige kosten. Is dat niet zo dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
niet bij verwerpen wel als er niemand van die groep meer is / dood zijn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Correctie:
Als je met alle erfgenamen uit jouw groep gezamenlijk de erfenis verwerpt, worden er erfgenamen in de volgende groep gezocht.
In die zin heb je gelijk Indy dat iedereen moet verwerpen. Ingewikkelde materie...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bron:
http://www.erfwijzer.nl/verwerpen-weigeren-erfenis.html