Als je student bent en studiefinanciering krijgt, en verder geen bijbaan of uitkering hebt, heeft het dan zin om belastingaangifte te doen?

Ik zou denken dat je dan toch geen inkomstenbelasting betaalt en dus ook niks kan terugkrijgen, klopt dat?
Of kan het zijn dat je wel iets van andere belasting betaalt die relevant is, via je stufi of iets anders, of het om een andere reden wel zin kan hebben om aangifte te doen als je bijvoorbeeld heel veel aftrekbare uitgaven als zorgkosten hebt?

En is daar de afgelopen jaren iets in veranderd, of gold dat in 2007-2009 ook al?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Ritsuka
11 jaar geleden
Gewoon proberen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, het is nogal veel werk, dus als het zo is dat ik er per definitie niks terug kan krijgen omdat ik geen inkomstenbelasting heb betaald in de jaren dat ik studeerde, ga ik niet al die moeite ervoor doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veel werk? Je bent in 10 min klaar als je alle papieren bij elkaar hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet als het gaat om de aftrekbare zorgkosten. Als ik alle rekeningen van zorgkosten van een jaar bij elkaar moet gaan zoeken, moet kijken hoeveel ik van elke vergoed heb gekregen via zorgverzekering, hoeveel via bijzondere bijstand, opzoeken hoeveel geld ik heb uitgegeven aan goede doelen, etc. ben ik wel een paar uurtjes verder hoor.
En alle papieren bij elkaar hebben is, is in mijn geval makkelijker gezegd dan gedaan ;) Het gaat om jaren geleden en ik ben in de tussentijd een paar keer verhuisd, dus dat wordt zoeken in alle dozen op zolder waar ik die administratie van toen gelaten heb ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, die verhuizingen en als het over verschillende jaren gaat kan ik me dat indenken, maar dan een tip voor komend jaar (is naar alle waarschijnlijkheid tevens het laatste jaar waarin ziektekosten aftrekbaar zijn): gooi alle bonnetjes en nota's die relevant zijn in één map. Dus zowel facturen van de apotheek en andere niet-vergoede zorgnota's als vergoedingsoverzichten van je zorgverzekeraar. Wat volledig vergoed is door bijzondere bijstand hoef je er niet in te doen want kun je toch niet meer opvoeren, voor zorgverzekeraar idem dito. Kijk voor overige zaken op www.meerkosten.nl en bewaar eventuele berekeningen van geschatte bedragen (bijvoorbeeld extra elektraverbruik voor opladen scootmobiel of elektrische rolstoel, meerkosten voor vervoer) of lijstjes van data met ziekenhuisbezoek in dezelfde map. Zo doe ik het al jaren, ik heb veel bijzondere ziektekosten (gaat in afgelopen jaar bijvoorbeeld ruim over de 10.000 euro heen) die echt uiteenlopen maar ben eigenlijk altijd binnen anderhalf uur klaar met m'n aangifte. Dat is inclusief de berekeningen van dingen waarvan je bijvoorbeeld eerst moet uitrekenen wat de algemeen gebruikelijke kosten zijn voor je de meerkosten kunt opvoeren. Vraag me achteraf altijd af waarom ik er zo tegenaan heb lopen hikken, omdat het uiteindelijk toch altijd best snel klaar is.

Antwoorden (3)

Heb het zelfde probleem aan mijn ouders accountant voorgelegd en die zij dat het niet nodig was, maar dat het wel slim is omdat je af en toe iets terug kan krijgen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als u onder wet studiefinanciering viel valt er onder studiekosten waarschijnlijk niets af te trekken Het aftrekbaar bedrag in die jaren is: Normbedrag minus verkregen studiefinanciering. Mede door de drempel van € 500 zal er geen aftrek mogelijk zijn.
Uitzondering zou kunnen zijn: u bent een thuiswonende student met uitsluitend basisbeurs. Meestal is dan een kleine aftrek mogelijk.

U heeft ziektekosten. Deze kosten kunnen op twee manieren belastingvoordeel opleveren. Ook als u geen belasting heeft betaald. Via de regeling Specifieke Zorgkosten krijgt u toch belastinggeld terug. Zelfs bij een inkomen van € 0 en € 0 betaalde belasting. Zie de bron hieronder.

Daarnaast is er de mogelijkheid om het aftrekbaar bedrag onder de streep bijvoorbeeld – € 500 door te schuiven naar een volgend jaar. Dit heet de aftrekpost: restant persoonsgebonden aftrek in vorige jaren. Deze post schuift net zo lang door tot er een jaar is met voldoende positief inkomen. Waarna de aftrekpost alsnog in mindering wordt gebracht op het inkomen en de aftrekpost alsnog belastinggeld kan opleveren.
fisbel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is echt heel interessant, daar kan ik wel wat mee!
Bedankt :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor 2013 is de drempel voor aftrek verlaagd van € 500 naar € 250
Je kan altijd voor je zelf een belastingaangifte in vullen. Je kan dan zien of je geld terug krijgt. Je hoeft het dan niet in te dienen als je niets terug krijgt.