Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als je student bent en studiefinanciering krijgt, en verder geen bijbaan of uitkering hebt, heeft het dan zin om belastingaangifte te doen?

Ik zou denken dat je dan toch geen inkomstenbelasting betaalt en dus ook niks kan terugkrijgen, klopt dat?
Of kan het zijn dat je wel iets van andere belasting betaalt die relevant is, via je stufi of iets anders, of het om een andere reden wel zin kan hebben om aangifte te doen als je bijvoorbeeld heel veel aftrekbare uitgaven als zorgkosten hebt?

En is daar de afgelopen jaren iets in veranderd, of gold dat in 2007-2009 ook al?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Ritsuka
11 jaar geleden
Gewoon proberen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, het is nogal veel werk, dus als het zo is dat ik er per definitie niks terug kan krijgen omdat ik geen inkomstenbelasting heb betaald in de jaren dat ik studeerde, ga ik niet al die moeite ervoor doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veel werk? Je bent in 10 min klaar als je alle papieren bij elkaar hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet als het gaat om de aftrekbare zorgkosten. Als ik alle rekeningen van zorgkosten van een jaar bij elkaar moet gaan zoeken, moet kijken hoeveel ik van elke vergoed heb gekregen via zorgverzekering, hoeveel via bijzondere bijstand, opzoeken hoeveel geld ik heb uitgegeven aan goede doelen, etc. ben ik wel een paar uurtjes verder hoor.
En alle papieren bij elkaar hebben is, is in mijn geval makkelijker gezegd dan gedaan ;) Het gaat om jaren geleden en ik ben in de tussentijd een paar keer verhuisd, dus dat wordt zoeken in alle dozen op zolder waar ik die administratie van toen gelaten heb ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden