Kan een buitenlandse oorlog ooit meer geld opleveren dan dat het kost?

Stel een land voert oorlog uit eigenbelang in het buitenland.

Kunnen ze daar winst aan maken of zullen ze altijd meer geld aan kwijt zijn dan dat ze binnenhalen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Jazeker het is erg profijtelijk. Het Mongoolse rijk en het Romeinse rijk hebben ongelofelijke rijkdommen vergaard uit oorlogen. In de recente geschiedenis heeft ons land goed geld verdiend aan de oorlogen in Indonesie. Ook heeft Amerika interessante staten als Texas (olie) en Californie (landbouw) aan het grondgebied toe weten te voegen ten koste van Mexico.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn talloze voordelen die een land kan halen uit een oorlog. Veel oorlogen worden aanvankelijk ook begonnen uit winstoogmerk.

1. Wat te denken van Amerikaanse interventie in het Midden-Oosten? Is het vreemd dat die vooral plaatsvindt in oliestaten? Nee, want de VS profiteren van de import van olie uit die landen.
2. Wat te denken van plunderingen tussen stammen of landen, waarbij schatten werden meegenomen. Het meest voor de verbeelding spreken de plunderingen van de Vikingen of die van de Perzen in het oude Griekenland, vooral Athene. Daar werd grove winst gemaakt.
3. Wat te denken van grondstoffen of andere geografische voordelen die ergens zijn en die je wilt veroveren? De koloniale oorlogen in Afrika en Amerika werden gevoed door de zucht naar macht aldaar, vanwege de slaven en de plantages.
4. Wat te denken van strategische overwegingen om een stuk land in te nemen, Nieuw-Amsterdam/New York was een handelsnederzetting waar financiële belangen werden afgewogen.
5. Wat te denken van het verzwakken van vijanden? Veel oorlogen in de Nederlandse Gouden en Zilveren Eeuw (samen ongeveer van 1585 tot 1780) gingen om het verzwakken van de handelspositie van je rivaal, ten gunste van die van jezelf.

Dat zijn al vijf redenen om een oorlog te starten uit winstoogmerk. Helaas weten we uit recente ervaringen dat oorlogen vaak veranderen in bodemloze putten en begrotingstekorten (zoals die van de VS) waar geen belastingheffing tegenop kan. Of een oorlog winstgevend wordt kun je van tevoren niet met zekerheid zeggen, dat ze met het oog op de winst begonnen worden, is zeker.

Hopelijk heb je iets aan dit antwoord! ;-)
Groetjes,
Amfi
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat kan. Bv 2e wereldoorlog. Economie van duitsland werd booming door het maken van oorlogstuig.