Hoe moet ik met de nieuwe incassowet, de stappen doen van mijn factuur?

Ik heb een autobiografie geschreven. Nu is het dus in voorbereidend alvast op het maken van leveringsvoorwaarden. Mensen moeten sowieso bij mij betalen vóór ze het boek ontvangen. Echter krijgen ze een factuur wel toegestuurd per e-mail. Hier hebben ze de kans om 14 dagen te betalen. De mensen die nu een factuur hebben ontvangen, hebben allen een korting gekregen (voorverkoop korting). Dat tot dusver.

Nu moet ik alvast denken aan de wat als-situatie: wat als mensen niet tijdig betalen. Volgens de incassowet (zover ik heb begrepen), moet ik ik na 14 dagen een aanmaning zenden waarin ik de klant nogmaals attendeer op de openstaande betaling, maar dat ik in deze aanmaning ook al moet attenderen op de incassokosten van minimaal 40 euro (in dit geval is het 40 euro in elk geval).

Als de betaling dan uit blijft, dan zou ik (wederom zoals ik begrepen heb), een ingebrekestelling moeten zenden, waarin de incassokosten berekend zijn.

Nu heb ik over deze gehele proces, zoals zojuist uitgezet wat vragen;
1. Stel ik ga de zaak uitbesteden, mag een incassobureau mij dan ook nog dossierkosten rekenen?
2. Is het bovenstaande juist uitgezet?
3. Mag je, als betaling uitblijft, de korting herroepen / ongedaan maken door het feit dat de betaling uit blijft?
4. In hoeverre is de Wet Kopen op Afstand hierin van belang als men lang de factuur open laten staan?
5. Stel je besteed het uit, mag een incassobureau mij meer rekenen dan die 40 euro?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

In het algemeen gesproken:
Die euro 40.- kosten worden in rekening gebracht aan degene die nalatig is geweest om op tijd te betalen, jouw debiteur dus. Maak je gebruik van de diensten van een incassobureau, dan mag dat incassobureau dus deze euro 40.- voor incassokosten in rekening brengen aan jouw klant. Uiteraard moet aan de randvoorwaarden zijn voldaan, voor dat mag. De nieuwe wet geldt ook alleen voor vorderingen op consumenten. Volgens mij heb je die randvoorwaarden juist omschreven (vraag 2). "Voordat er buitengerechtelijke kosten mogen worden berekend is het bij vorderingen op consumenten wettelijk verplicht een aanmaning te versturen waarin de debiteur de mogelijkheid krijgt de vordering binnen 14 dagen te voldoen zonder dat deze verhoogd is met buitengerechtelijke kosten. U dient in de aanmaning de debiteur in kennis te stellen van het exacte bedrag aan incassokosten welke bij het niet voldoen van de vordering zullen worden gevorderd. Dit bedrag moet in overeenstemming zijn met de wettelijk bepaalde maximale incassokosten.", aldus een nieuwssite.
"Onder bepaalde omstandigheden mogen de aan de wanbetaler in rekening gebrachte incassokosten worden verhoogd met het gebruikelijke BTW-percentage (hoge tarief). Dit heeft te maken met het volgende. Een schuldeiser die de incassoprocedure uitbesteedt, zal daarvoor een rekening met BTW krijgen van het incassobureau. De meeste schuldeisers kunnen deze betaalde BTW terugvorderen.
Wanneer een schuldeiser deze BTW niet kan terugvorderen levert dat een verliespost op. Ter compensatie hiervan mogen de aan de wanbetaler in rekening gebrachte incassokosten met BTW worden verhoogd.", aldus de tekst op de site van een incassobureau.
Een voorlopig antwoord op je vraag 1 en 5:
Dit heeft dus NIET te maken met het tarief dat het incassobureau aan jou in rekening brengt. Dat is een 'gewone' zakelijke transactie waarover jullie onderling afspraken kunnen maken of waarvoor gewoon standaardregels gelden bij het desbetreffende bureau. Hiervoor kun je je het beste wat vrijblijvend oriënteren bij verschillende bureaus.
Jouw vraag 3: korting herroepen? Voorzichtig zou ik zeggen ja, maar alleen als je dit vooraf duidelijk kenbaar hebt gemaakt. Maar dit lijkt me eerlijk gezegd een theoretisch probleem: je stuurt het boek pas nadat je het geld hebt ontvangen, dus je loopt geen risico. Ik zou dit soort 'terugvorderingsacties' volledig achterwege laten: veel te veel kosten & moeite gezien het belang en niet gebruikelijk.
Computoon