Mijn moeder heeft een uitkering en ik werk. Nu wil ik bij haar gaan wonen gaat dit van haar geld af? Ik wil haar helpen het gaat slecht met haar

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat voor uitkering heeft je moeder?

Antwoorden (3)

Ja dan word er bij je moeder geld gekort, ligt ook geheel aan jou inkomen, maar neem contact opmet de instantie waar je moeder geld vam krijgt en vraag het daar na!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het een WW uitkering is , dan niet!
Dit is afhankelijk van de soort uitkering. Voor sommige uitkeringen heeft het samenwonen met een familielid of kostganger die huur betaalt, geen gevolgen.
U kunt op bijgaande site aanklikken wat van toepassing is op de situatie (welke uitkering). Daaronder wordt dan uitgelegd in welke situaties het al dan niet gevolgen heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de trefwoorden noem je zowel WW als WWB, dus ik weet niet over welke uitkering het hier gaat. Als je moeder WW heeft, heeft jouw inkomen geen invloed op de hoogte van haar uitkering.

Als ze WWB ontvangt, heeft het waarschijnlijk wél invloed op de gemeentelijke toeslag die ze hoogstwaarschijnlijk ontvangt. De Bijstandsnorm is 50% van het minimumloon voor een alleenstaande. Mensen tussen de 27 en 65 die niet in een intstelling verblijven en hun woonlasten niet met iemand anders kunnen delen, kunnen daar bovenop een toeslag krijgen van de gemeente, waarmee hun uitkering uitkomt op 70% van het minimumloon. Voor gezinnen met kinderen onder de 18 (die onderhouden worden door de ouder(s)) en echtparen gelden andere normen.

De gemeentelijke toeslag is gemeentelijk beleid, dus de precieze uitvoering hiervan verschilt per gemeente. Je zult dus na moeten vragen/kijken hoe dit geregeld is door de gemeente waar je moeder woont. Waarschijnlijk heeft ze geen recht meer op die gemeentelijke toeslag als jij bij haar intrekt, wat betekent dat haar uitkering lager wordt.

Verder kan het in beide gevallen - dus ook als je moeder WW heeft - gevolgen hebben voor huur- en zorgtoeslag. Met name de huurtoeslag kan een groot verschil maken. Ik raad je aan om een proefberekening te maken op de site van de belastingdienst: http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/

Het is trouwens altijd goedkoper om woonlasten te delen en om samen eten in te kopen voor een tweepersoonshuishouden dan voor twee eenpersoonshuishoudens. Dus ook als je moeder hierdoor minder uitkering zou krijgen, is de kans groot dat je haar ook financieel helpt door bij haar in te trekken en samen de woonlasten en andere kosten te delen. Het is wel verstandig om hier duidelijke afspraken over te maken (bijvoorbeeld dat ieder naar rato bijdraagt aan gezamelijke kosten, of ieder de helft, of naar gebruik, of wat dan ook) zodat er geen scheve verhouding of gedoe over kan ontstaan wat tussen jullie in gaat staan. Voor zover mijn ongevraagd advies, tips hierover kun je trouwens vinden op de site van het Nibud. Goed dat je je moeder wilt helpen, ik hoop dat je dat doel bereikt.