Hoe onafhankelijk zijn vergelijkingssites zoals independer als de deelnemer moet betalen om vergeleken te worden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naar mijn idee zijn de meeste van die sites helemaal NIET onafhankelijk.

Het beste antwoord

Independer is grotendeels eigendom van Achmea, de grootste verzekeraar van Nederland (zie bron). Dat feit alleen al roept de vraag op hoe onafhankelijk het bedrijf kan zijn bij de vergelijking en het aanbevelen van verzekeringen.

Anderzijds doet de website niets meer of minder dan het overzichtelijk op een rij zetten van feitelijke gegevens. De reviews op de website zijn geschreven door klanten en bezoekers.

Bovendien hebben verzekeraars ook heel wat voordeel bij het bestaan van een website als Independer: het neemt ze heel wat werk uit handen en houdt ze scherp omdat het de verschillen met de concurrentie in één oogopslag zichtbaar maakt.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een kamerlid van de PvdA heeft de Minister gevraagd of Independer.nl zich mag blijven aanprijzen als onafhankelijk en objectief:

Als zorgverzekeraar Achmea een aandeel van 77% in de vergelijkingssite Independer neemt, mag deze site zich dan blijven aanprijzen als onafhankelijk en objectief? Wat kunnen de gevolgen voor de concurrentie zijn, als de grootste Nederlandse zorgverzekeraar een organisatie overneemt die de consumenten vertrouwen onafhankelijk en objectief inzicht in de zorgmarkt aan te bieden?

De Minister van VWS heeft daar afgelopen vrijdag op geantwoord:

Achmea heeft per 1 januari 2012 inderdaad 77% van de aandelen van de vergelijkingswebsite Independer.nl in handen. Om de objectiviteit te kunnen
blijven garanderen, heeft Independer aangegeven een Raad van Toezicht te zullen instellen. Deze raad ziet erop toe dat Independer het belang van de consument voorop blijft stellen, onder meer op het gebied van objectiviteit en privacy. Als bemiddelaar in de zin van de Wet op het financieel toezicht (Wft) dient Independer informatie te verstrekken die correct, duidelijk en niet misleidend is. Voor die gevallen waarin Independer adviseert gelden er nadere regels met betrekking tot de kwaliteit en passendheid van het advies. De AFM houdt hier toezicht op. In december 2011 heeft de AFM een nadere toelichting gegeven op de regels waaraan vergelijkingssites zich dienen te houden, om op die manier de informatieverstrekking via deze websites te verbeteren. Ik heb geen signalen ontvangen dat Independer deze regels zou overtreden.

Om de objectiviteit te kunnen blijven garanderen, heeft Independer.nl inderdaad een Raad van Toezicht ingesteld. Deze raad ziet erop toe dat Independer.nl het belang van de consument voorop blijft stellen, onder meer op het gebied van objectiviteit en privacy.

Independer.nl houdt zich uiteraard volledig aan de richtlijnen van de AFM (Autoriteit Financiële Markten). Uit gesprekken tussen AFM en Independer.nl is gebleken dat Independer.nl voldoet aan deze regels.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoel meer dat maatschapijen moeten betalen om opgenomen te worden bij independer. Als een maatschappij dit niet wil wordt hij niet meegenomen in de vergelijking.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja het hoeft niet allemaal gratis natuurlijk. Zo'n website onderhouden kost ook geld en het levert heel veel gratis reclame op voor de verzekeringsmaatschappijen. Maar waar haal je die informatie vandaan want dan kan ik de bron bekijken.
Wij krijgen regelmatig vragen over onze onafhankelijkheid. Wij zijn een heel open en eerlijk bedrijf en lichten dit graag toe.
Independer.nl handelt geheel onafhankelijk en objectief. Het belang van de klant staat bij Independer.nl altijd voorop, bij alles wat we doen. Wij geloven in een wereld waar verzekeraars het beste met hun klanten voor hebben en waar jij als consument blind op kunt vertrouwen. Dus werken we heel hard om het vergelijken en afsluiten van verzekeringen voor jou zo gemakkelijk en transparant mogelijk te maken.

Na ons jarenlang te hebben verzet tegen verzekeraars hebben wij eind 2011 een opmerkelijke stap gezet. We zagen in dat als wij de verzekeringswereld nog verder wilden veranderen, we soms ook samen moeten werken met verzekeraars. Dit doen we sinds die tijd onder andere met onze aandeelhouder Achmea. Dit lijkt een gekke beslissing. Want zijn wij dan nog wel onafhankelijk? Niet in financieel opzicht. Maar wel in de manier waarop we werken, in onze adviezen en natuurlijk in onze vergelijking. Independer.nl blijft dus een zelfstandig bedrijf. En om onze onafhankelijkheid te bewijzen kijken we minstens zo kritisch naar Achmea als naar andere verzekeraars.
Een Raad van Toezicht houdt hier toezicht op. Onze vergelijking is niet veranderd en wordt niet beïnvloed. Meer over onze onafhankelijkheid lees je hier: http://weblog.independer.nl/independer/blijft-independer-nl-onafhankelijk/