mag een consulent werk en inkomen vragen naar je medicijngebruik?

in gesprek met consulent werk en inkomen moest ik labels van mijn medicijnen laten zien en diverse malen vertellen wat ik gebruik. Ben een vrouw van zestig met de daarbij behorende kwaaltjes.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Het CBP (college bescherming persoonsgegevens) heeft hier wat publicaties over. Het recht op privacy ligt vast in onze grondwet, en dit hoeft niet strijdig te zijn met de informatieplicht die je hebt in de Bijstand. Er mag alleen informatie worden gevraagd die noodzakelijk is voor een goede uitvoering van de wet. Dus naar gezondheidsklachten wanneer dit relevant is voor het vaststellen van het recht op Bijstand, of wanneer iemand zelf aangeeft om medische redenen niet te kunnen werken, of wanneer dit relevant is voor een reïntegratietraject. Het CBP schrijft hierover:
"Zo is het niet noodzakelijk en daarom niet toegestaan om standaard te vragen of iemand onder behandeling van een arts is. Dit kan echter wel noodzakelijk zijn als er bij de cliënt sprake is van een medische belemmering om aan het werk te gaan." (Bron 1)

Er is dus niet alleen sprake van een "ze mogen ernaar vragen, maar je hoeft niet te antwoorden", maar als het niet relevant is, mogen ze je er niet naar vragen. En in een folder over richtlijnen voor uitvoering van de Bijstandswet:
"De sociale dienst moet (..) aan de cliënt duidelijk kunnen maken waarom het noodzakelijk is dat hij bepaalde gegevens afstaat. Een inbreuk op de persoonlijke levenssfeer mag namelijk alleen plaatsvinden als daar een wet aan ten grondslag ligt en de inbreuk noodzakelijk is in het kader van de uitvoering van die wet." (Bron 2)

Persoonlijk vraag ik me af wat zo'n consulent moet met informatie over medicijngebruik. De enige vraag die relevant zou kunnen zijn ivm werk, is volgens mij de vraag of je medicatie gebruikt die het reactievermogen beïnvloedt. Verder kan de consulent geen enkele conclusie verbinden aan het gegeven dat een cliënt bepaalde medicatie gebruikt, want hij/zij is geen arts. Het CBP schrijft ook zoiets:
"Het is (..) zeker niet altijd nodig om uitgebreid verslag te doen van hetgeen de cliënt aan de consulent heeft verteld over bijvoorbeeld zijn psychische of lichamelijke gesteldheid en zijn medicijngebruik. De consulent mag zelf immers geen conclusies trekken uit de beschrijving van de cliënt. Er is namelijk altijd een advies van een arts nodig om arbeidsongeschiktheid vast te stellen. Een consulent zal dus
altijd moeten bedenken of het noodzakelijk is en dus toegestaan om (uitgebreide) informatie die de cliënt verschaft over zijn medische situatie in het dossier op te nemen. In veel gevallen kan worden volstaan met een korte zakelijke weergave van het gesprek." (Bron 1)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, een consulent werk en inkomen mag alles vragen.

Maar daarom hoef je nog niet overal op te antwoorden.

Ik moet iedere maand een verslag "werk en inkomen" invullen en daarop 4 sollicitaties.
Als je dat doet, dus je voldoet aan de eisen voor je uitkering, dan heeft de uitkerende instantie er niks mee te maken
hoe gezond je bent.

Iets anders is het als je in een traject zit: van werk naar werk.
Dan kunnen ook gezondheidsaspecten meegenomen worden.
Maar dan nog hoef je niet overal op te antwoorden.

Toen dat traject bij mij begon heb ik een medisch onderzoek gehad en een onderzoek naar fitheid e.d. Maar daar heb ik uitdrukkelijk zelf mee ingestemd.

Je moet dus niks laten zien, dat kunnen ze niet eisen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik neem aan dat ze dat bij het CWI gevraagd hebben. Dat doen ze om rekening te kunnen houden met een passende baan en eventuele uitbetalingen van een uitkering. (niet dat ze iemand met geel of rood gestikkerde medicatie op een heftruck zetten bijvoorbeeld)

Ze mogen alles vragen, officieel gezien ben je (in dit geval) wel verplicht dit te tonen, maar controleren doen ze niet vlug. Het is alleen wel lullig als je werk aangeboden krijgt wat je (wat later blijkt) niet kan uitvoeren omdat je daar niet bevoegd voor bent vanwegen een bepaald medicijn. Ook kan je je uitkering kwijt raken als blijkt dat je dingen achter gehouden hebt mbt je uitkering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze mag dat vragen je hoeft echter niet te antwoorden.
Ze is geen medicus en kan dus ook niks met deze info.
Als je het niet aan haar wil vertellen kan ze een arboarts laten vaststellen wat je wel en niet kan met deze medicatie en/ of aandoeningen.
Dat is het enige wat zij hoeft te weten namelijk: wat kunt u aan qua werk.