Hoe moet ik de gemeente (ivm schuldhulp) uitleggen dat we allimentatie samen onder elkaar hebben afgesproken?

De gemeente blijkt firmulieren naar me ex (Londen) te hebben gestuurd om allimentatie van hem te krijgen. Ook heb ik schuldhulpverlening. Wij samen hebben besloten (voordat we uit elkaar gingen) dat hij elke week een X bedrag zou storten. Dit gebeurt op een aparte rekening. Omdat wij dit zo samen hebben opgelost, wil hij geen allimentatie betalen. Dit met mijn goedvinden, immers het is ons gezamelijk besluit. Ik en hij zien dit dan ook als allimentatie.

Mijn vraag is: hoe moet ik bovenstaande het duidelijkst aan de gemeente uitleggen? Ik ben ook bang dat dat geld gebruikt gaat worden voor mijn schulden, als ik het niet duidelijk genoeg uitleg. Hoe kan ik dit het beste doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
MrEinstein
12 jaar geleden
Helaas is een onderlinge regeling voor alimentatie niet geldig als het gaat om verhaal van de gemeente. Zij nemen gewoon de norm van de rechter die zou gelden als je ex wel alimentatie zou betalen. Dat bedrag kan dan hoger worden dan ie nu betaalt. Ook wordt dit dan weer meegenomen in de schuldhulpverlening, dus al met al schieten jullie daar niets mee op. Alleen de gemeente wordt hier beter van. Ik vind dat de politiek hier ook wat aan zou moeten doen.

Het beste antwoord

Het is prima om dergelijke afspraken te maken alleen als jij in de schuldhulpverlening terecht komt verandert de zaak.
Nu zal je al je inkomen op tafel moeten leggen en daar hoort ook de alimentatie bij, het bedrag wordt bij jouw inkomen opgeteld en zal idd meegenomen worden om jouw schulden af te betalen, terecht want dat is nu prioriteit nummer 1, je schulden aflossen, daar zal je alle middelen die je hebt voor in moeten zetten.

Dus speel open kaart, je hebt hulp gevraagd bij je schuldproblemen, die hulp krijg je, jouw taak is om je volledig in te zetten en open kaart te spelen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Een alternatief is om zélf je schulden af te betalen, veel mensen vergeten dat dit ook kan, doe je er misschien langer over maar houd je wél zelf de controle, als je dat aankan tenminste.
Ik heb ook ooit met een enorme schuld gezeten, heb hulp afgewezen toen men voorstelde om al mijn financien over te nemen, vond dit niet nodig.
Je kan zelf ook afspraken maken met je schuldeisers er is maar één ding belangrijk en dat is je afspraken nakomen en tijdig aan de bel trekken als het niet gaat lukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De gemeente heeft blijkbaar het wishful thinking dat ze een in het buitenland verblijvend persoon tot betaling van alimentatie kunnen dwingen, helaas, zolang hij geen inkomen heeft vanuit Nederland kan de gemeente niets doen.

Betreffende de gelden die jou ex-partner aan jou overmaakt:

Deze moeten in de schuldhulp meegenomen worden, het is namelijk een inkomen voor jou, ik zou dit ook ten spoedigste aan de gemeente laten weten, komen ze er zelf achter bestaat de mogelijkheid dat ze de schuldhulp weigeren wegens poging tot fraude.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja je kunt dit wel gesamenlijk hebben afgesproken maar hij is verplicht om alimentatie te betalen om te voorzien in het onderhoud van zijn kinderen. Nu jij dus in de schuldhulpverlening komt kom je in aanraking met de wettelijke verplichtingen. Het kan zelf zo zijn dat de schuldhulpverlening alimentatie of te wel bijstand ook bij hem gaat halen als hij genoeg verdient.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een goed antwoord, omdat de objectieve draagkracht van de alimentatiebetaler in dit geval bepalend is en niet wat partners onderling hebben afgesproken en doen.
Helaas, Bigmomma, je bent in feite verplicht deze bijdrage van je echtgenoot als alimentatie te zien, en als inkomen op te geven aan de schuldhulpverlening.
Je hebt nu natuurlijk een bijstandsuitkering en de gemeente gaat ""verhalen"" op de ex-echtgenoot (zo heet dat).
Als ik met jullie onjuiste visie meedenk, dan kan je ex het beste de brieven van de gemeente naast zich neer leggen, hij woont toch in Londen.
Waarschijnlijk zal de gemeente het ""verhaal"""als oninbaar terzijde leggen, maar als je een erg vasthoudende ambtenaar hebt, dan wordt je man een schuldenaar aan de gemeente, en kan hij op Schiphol worden vastgehouden als hij het land weer inkomt.

Ik zou je hier toch willen adviseren er voorzichtig mee te zijn.

Moreel gesproken laat je nu wel de belastingbetaler voor jouw schulden opdraaien. Misschien niet zo aardig gezegd, maar zo ligt het wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij zit in de schuldhulpverlening.

En je denkt daarnaast een inkomen, bedrag, te kunnen ontvangen wat je daarbij houdt?

Dat kan toch niet?
Dat is toch niet logisch?
Dat noemt men fraude.

Kijk, wat jij en jouw ex afspreken is inderdaad jullie gezamenlijk besluit.
Normaal gesproken hoeft niemand zich daarmee te bemoeien.

Maar jij wilt wel geholpen worden door de gemeente.
Dan hebben die er recht op om al je inkomsten te weten.

Zo niet, dan wordt dan gezien als fraude.

Ik zou dus maar gewoon open kaart spelen, alles vertellen.
Want als men er achter komt op een andere manier
dan ben je de klos.