Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan iemand mijn uit leggen in jip en janneke taal wat een sommen verzekering is?

ik heb een ongevalverzekering afgesloten en helaas een ongeval gehad( nu 10 % arbeids ongeschikt),maar mijn verzekering stelt dat de ongeval verzekering geen schade verzekering is maar een sommenverzekering , dus keert niet uit

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
660

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een ongevalverzekering vergoed normaal gesproken de schade die doormiddel van een ongeval ontstaat. Je zult dus nooit meer terugkrijgen dan de schade die je daadwerkelijk leidt.

Bij een sommen verzekering wordt een som afgesproken die wordt uitgekeerd wanneer datgene waarvoor je verzekerd bent gebeurd. Dus wanneer je een sommenverzekering hebt voor een ongeval van 10.000 zul je in dat geval altijd die 10.000 euro krijgen, zelfs al heb je geen schade geleden. Maar ook wanneer je voor 100.000 aan schade hebt zul je nooit meer krijgen dan 10.000.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Sommenverzekering is volgens art 7:964 BW: "een verzekering waarbij het onverschillig is of en in hoeverre met de uitkering schade wordt vergoed."

Oftewel er is in het geval van een sommenverzekering geen sprake van vergoeding van schade. Voorbeeld van een sommenverzekering is een overlijdingsverzekering waarbij je bij overlijden een bepaald bedrag wordt uitgekeerd.

Toegevoegd na 7 minuten:
Om in te haken op jouw situatie. De verzekering die je hebt afgesloten is kennelijk een sommenverzekering waardoor de schade die je hebt geleden niet door de verzekering wordt vergoed (dan zou er sprake zijn van een schadeverzekering). Je zult in het verzekeringscontract en de voorwaarden moeten nagaan in welke geval deze verzekering wel uit zal keren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding