Mag je, wanneer je in de schuldsanering zit, buiten de EU reizen?

Wij zijn getrouwd in gemeenschap van goederen, de betreffende schuld is door mij en mijn ex opgebouwd. Wanneer je met je huidige partner hiervoor de schuldsanering ingaat, is hij automatisch ook verantwoordelijk voor deze schuld. Helaas niks aan te doen. Maar als hij voor familiebezoek naar het buitenland wil reizen, en ik blijf hier achter, is dit dan mogelijk? M.a.w.: je wordt hiervoor niet tegengehouden bij de douane?
Het betreft hier geen belastingschuld of andere overheidsinstantie, maar een bank.

Toegevoegd na 11 minuten:
Het betreft een (op dit moment) hypothetische situatie... :-) Nog een aanvulling: mag dit familiebezoek ook meerdere keren per jaar zijn, 3x bijvoorbeeld?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar heb je dan toch geen geld voor???
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat lijkt mij ook momo

Het beste antwoord

Als je in de WSNP (Wet Schuldsanering natuurlijke personen) terecht ben gekomen heb je rechten en plichten. (zie in bron 1). Zo moet er bij werkloosheid verplicht werk worden gezocht (als je een paar keer per jaar op reis gaat lukt dat niet, tenzij je natuurlijk al gepensioneerd of arbeidsongeschikt bent). Verder bent u verplicht alles boven het vrij te laten bedrag af te dragen aan de boedel. Wettelijk is vastgesteld dat u minimaal 90% van de voor u geldende bijstandsnorm mag behouden. Dit wordt de beslagvrije voet genoemd (artikel 475 lid d van het Wetboek Burgerlijke Rechtsvordering). In dat bedrag wordt maandelijks ook vakantiegeld berekend. (zie verder in bron 2)

Er staat dus volgens mij nergens geschreven dat uw partner niet op vakantie zou mogen gaan, maar daarbij moeten de bestaande verplichtingen wel in acht worden genomen.

Via het contactformulier kunt u uw vraag ook nog stellen aan het Contact Bureau Wsnp (bron 3).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat lijkt me niet.
Jullie lossen verder toch gewoon af en hebben een overeenkomst met de schuldeisers dus niemand die jullie zoekt op dit moment.
Check het anders even bij de bewindvoerder die je ws zal hebben of bij de instantie waar je onder gebracht bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
verklaar graag je min....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die min is niet van mij, maar ik kan hem wel begrijpen.
Je spreekt jezelf in je antwoord nog al tegen. De vraag is: "Mag je, wanneer je in de schuldsanering zit, buiten de EU reizen?" je begint je antwoord met : "Dat lijkt me niet"
en vervolgens geef je argumenten waarom het wel zou mogen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok dan snap ik het.
Ik reageerde meer op de vraag of hij dan tegen gehouden zou worden maar dat was niet de eerste vraag inderdaad
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien dat je je antwoord dan even moet aanpassen, want zo te zien lopen de minnetjes hier wel op.