ik heb wajong , vriendin heeft studifinanciering kan ik een toevoeging krijgen?

Hallo, Ik ben een 21 jarige jongehandicapten met een wajong uitkering die binnenkort samen gaat wonen met mijn vriendin (21) zij ontvangt vanuit haar hbo opleiding een studifinanciering deze bedraagt uitwonend 509 euro. op dit moment ontvang ik 744 euro. nou is het zo dat ik mogelijk recht heb op een toevoeging wanneer ik uitwonend ben. het uwv zegt dat wanneer ik gezamelijk onder het minimumloon zit een toevoeging krijg tot 1055.75 euro minimumloon. we zitten gezamenlijk met de studiefinanciering van mijn vriendin op 1253 euro per maand. telt studiefinanciering mee als inkomen dat meetelt voor een toevoeging? bij de belastingdienst voor de huurtoeslag in ieder geval niet. we kunnen het geld hard gebruiken dus zou graag willen weten of ik een toevoeging kan krijgen. het uwv zelf kan geen antwoord op mijn vraag geven ik weet dus nu niet wat ik moet invullen op de formulieren. het kan zijn dat mijn vriendin wel of geen inkomen heeft. wie heeft hier ervaring mee?

alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Even voor alle duidelijkheid: met "toevoeging" bedoel je - neem ik aan - een aanvulling vanuit de toeslagenwet, die ervoor moet zorgen dat je op het voor jouw situatie geldende sociaal minimum uitkomt als je uitkering alleen niet voldoende is.

Dit is in feite een regeling die veel weg heeft van de WWB (Bijstand) en volgens mij is het ook in het leven geroepen om te voorkomen dat je voor je uitkering(en) met twee verschillende instanties te maken zou hebben, namelijk het UWV én de sociale dienst. Dat betekent dat de Toeslagenwet grotendeels dezelfde 'vangnet'-functie heeft als de Bijstand: als je op een andere manier op of boven het sociaal minimum kunt komen, heb je er geen recht op. Dat doet mij al vermoeden dat ook studiefinanciering meetelt, ook omdat in de WWB (die dus op veel punten eenzelfde karakter heeft) zelfs geldt als voorliggende voorziening. De Toeslagenwet zelf (zie bron) zegt hierover:

"Als inkomen wordt aangemerkt:

a. voor een gehuwde: de som van het inkomen uit arbeid of overig inkomen van hemzelf en van zijn echtgenoot;"
-waarbij dan eerder al is uitgelegd dat iemand die samenwoont met een partner gelijkgesteld is aan een gehuwde, zoals dat overigens in heel veel wetten het geval is.

Oftewel: "overig inkomen" telt ook mee, en de Toeslagenwet zelf bepaalt dat bij een algemene maatregel van bestuur vastgesteld zal worden wat hier wel en niet onder valt.

Op Judex.nl staat nog eens gespecificeerd welke inkomsten NIET meetellen voor de toeslagenwet:

"Welke inkomsten tellen niet mee bij de vaststelling van de toeslag?

De volgende inkomsten tellen niet mee bij de vaststelling van de toeslag:
-Uitkeringen aan zelfstandigen op grond van een particuliere of vrijwillige verzekering
-Rentedragende leningen en ouderlijke bijdragen in het kader van de Wet studiefinanciering 2000
-Uitkeringen ineens in verband met de beëindiging van een dienstbetrekking, waarover u vrij mag beschikken (ontslagvergoeding)
-Alimentatie"

Een eventuele rentedragende lening telt dus niet mee als inkomen, en mij lijkt dat daaruit volgt dat de basis- en eventueel aanvullende beurs dan wél meetellen. Dat lijkt me eigenlijk ook wel logisch, aangezien je praktisch gezien samen ook inderdaad boven het sociaal minimum zit, en van studenten wordt verwacht dat zij naast hun studie werken en dat ook hun ouders bijdragen. En een bijdrage van de ouders telt dus weer níet mee voor het bepalen van het recht op toeslag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Corsaatje,

Bij de beoordeling van het recht op toeslag kijkt UWV naar het gezamenlijke inkomen van jou en je vriendin.
Ligt dit boven het sociale minimum?
Dan bestaat er geen recht op toeslag/aanvulling.

De studiefinanciering van je vriendin wordt hiervoor wel meegerekend.
Je vult dit dus als inkomen van je vriendin in op het aanvraagformulier.

Actuele informatie over de berekening van de toeslag vind je hier: http://bit.ly/RiWKeM

Met vriendelijke groet,

Ella
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare