Mag een sportclub zo maar geld afschrijven?

Om de sportclubs te steunen is er weer de grote clubaktie. Tot vorig jaar werkte het zo; je kreeg de loten en verkocht ze, al het opgebrachte geld leverde je in bij de club.

Dit jaar gaan ze het van de loten geld van onze rekening afschrijven en dat moet je maar kijken of je ze verkoopt of zelf houdt. Mag de voetbalvereniging dit zo maar doen??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Ja, als je daarmee akkoord bent gegaan. Anders niet.

Bij het inschrijven als lid van de voetbalclub kan er bijv. op het inschrijfformulier staan: 'Hiermee verklaar ik mij ermee akkoord dat het contributiebedrag van ... per maand van mijn bankrekening ... wordt afgeschreven'. En daar mag dan die incassomachtiging voor gebruikt worden. En als er op zou staan': 'tevens verklaar ik mij akkoord met de incassi voor loten van de grote clubactie voor een bedrag van ... per ...': dan ook.

Maar de vereniging kan zeker niet 'zomaar' een machtiging voor incasso gebruiken voor incassi van gelden van 'andere organisaties' en allerlei doelen. Dat zou wat zijn...

Ik zou zeggen: doe eerst navraag bij het bestuur op basis van welke overeenkomst/afspraak men dat meent te kunnen doen. Als die afspraak er niet ligt: het bedrag laten storneren. (Kun je zelf doen.)
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
idd, lijkt mij dus ook. goed de voorwaarden doornemen alvorens je handtekening te zetten. maar dat is met alles.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Duidelijk, maar da's inmiddels ook al weer 6 jaar geleden.

Andere antwoorden (2)

Nee lijkt mij niet. Bijvoorbeeld jij gaat een TV verkopen maar je geeft het geld al uit. Terwijl je de tv nog niet verkocht hebt. Kan toch niet? Als ik jou was zou ik die incasso blokeren en/of terug boeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij ons komen er standaard 3 loten bij het contributiebedrag op. Dat is wel goedgekeurd door de ALV.
En nee, zo mogen niet zomaar geld afschrijven. Kan het zijn dat je de ALV niet bijgewoond hebt en de uitnodiging met agenda niet goed bekeken hebt?
De regeling op zich scheelt de vereniging wel heel veel werk, en alle leden dragen zo bij, niet alleen de leden die dit willen.
maar dat terzijde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
Het gaat niet om de hoeveelheid werk voor de vereniging, het gaat erom of het toegestaan is. Ik kan me voorstellen, dat (op grond van het huishoudelijk reglement van de vereniging/besluit van de algemene ledenvergadering) de leden van een vereniging kunnen worden verplicht om op een bepaalde wijze bij te dragen aan een vereniging. (Bijv. bardienst, loten verkopen e.d.) Zo kan ook, als dat de afspraak is binnen de vereniging, de contributie automatisch worden geïncasseerd (als het lid daarvoor de 'verplichte' machtiging heeft afgegeven.) Dat bespaart inderdaad veel werk. Maar wat hier gebeurt, is dat een machtiging die voor een specifiek doel is afgegeven 'misbruikt' wordt om aan fondsenwerving te doen. Dat lijkt mij echt foute boel. Net zo min als (ik noem maar wat) de vereniging loten kan gaan opkopen bij de Postcodeloterij om ze, via een voor iets anders afgegeven incassomachtiging, bij de leden 'door de strot te duwen'. De leden zijn immers baas over hun eigen bankrekening. Niet de vereniging. Als je dan perse meer geld wilt hebben als vereniging, doe dan de contributie omhoog na het akkoord daartoe van de Algemene Ledenvergadering. Het effect is in dit geval hetzelfde maar dan gebeurt het tenminste reglementair en gebruik je de machtiging waarvoor deze bestemd is.