Mag een sportclub zo maar geld afschrijven?

Om de sportclubs te steunen is er weer de grote clubaktie. Tot vorig jaar werkte het zo; je kreeg de loten en verkocht ze, al het opgebrachte geld leverde je in bij de club.

Dit jaar gaan ze het van de loten geld van onze rekening afschrijven en dat moet je maar kijken of je ze verkoopt of zelf houdt. Mag de voetbalvereniging dit zo maar doen??

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ja, als je daarmee akkoord bent gegaan. Anders niet. Bij het inschrijven als lid van de voetbalclub kan er bijv. op het inschrijfformulier staan: 'Hiermee verklaar ik mij ermee akkoord dat het contributiebedrag van ... per maand van mijn bankrekening ... wordt afgeschreven'. En daar mag dan die incassomachtiging voor gebruikt worden. En als er op zou staan': 'tevens verklaar ik mij akkoord met de incassi voor loten van de grote clubactie voor een bedrag van ... per ...': dan ook. Maar de vereniging kan zeker niet 'zomaar' een machtiging voor incasso gebruiken voor incassi van gelden van 'andere organisaties' en allerlei doelen. Dat zou wat zijn... Ik zou zeggen: doe eerst navraag bij het bestuur op basis van welke overeenkomst/afspraak men dat meent te kunnen doen. Als die afspraak er niet ligt: het bedrag laten storneren. (Kun je zelf doen.)

Nee lijkt mij niet. Bijvoorbeeld jij gaat een TV verkopen maar je geeft het geld al uit. Terwijl je de tv nog niet verkocht hebt. Kan toch niet? Als ik jou was zou ik die incasso blokeren en/of terug boeken.

Bij ons komen er standaard 3 loten bij het contributiebedrag op. Dat is wel goedgekeurd door de ALV. En nee, zo mogen niet zomaar geld afschrijven. Kan het zijn dat je de ALV niet bijgewoond hebt en de uitnodiging met agenda niet goed bekeken hebt? De regeling op zich scheelt de vereniging wel heel veel werk, en alle leden dragen zo bij, niet alleen de leden die dit willen. maar dat terzijde.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100