Heeft het opnemen van ouderschapsverlof bij mijn werknemers consequenties voor de hoogte van de aanvulling van mijn wajong?

Ik ben 80 tot 100 procent afgekeurd en heb daarom een wajong uitkering. Ik werk 24 uur en krijg nu een gedeelte aangevuld door de wajong. Ik wil ouderschapsverlof opnemen, omdat werken en verzorging van een kind veel van me vraagt. Als ik verlof opneem wil ik dat voor ewn half jaar doen. Ik werk dan dus een half jaar 12 uur per week. Ikverdien dan dus ook een half jaar de helft minder. Mijn vraag is of ik in dit half jaar dan meer uitbetaald krijg vanuit de Wajong?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (2)

Heb op verschillende plaatsen op internet gezocht maar geen standaardantwoord gevonden. Je kunt hiervoor dan ook het beste navraag doen bij het UWV.

Mijn antwoord zou dit zijn (ervan uitgaand dat je na 01-01-2010 Wajong hebt gekregen)

- Als je een Wajong-uitkering krijgt toegekend, staat in de brief hoe hoog deze is;
- Wajong vult het inkomen uit werk aan tot max. 75% van het minimumloon.
- Ouderschapsverlof is een wettelijke regeling.

Naar mijn gedachte zou dus het inkomensverschil tussen wat je nu hebt en wat je krijgt als je 12 uur gaat werken aangevuld worden door Wajong maar tot het maximale bedrag dat is toegekend. In totaal zul je bij een volledige Wajong dan niet meer hebben dan 75% van het minimumloon (dus Wajong en 12 uur werk samen.)
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je reactie.
Ik zit in de oude regeling.
Wat je schrijft klinkt aannemelijk en ben ik zelf ook al min of meer van uitgegaan, maar omdat ook ik niks op internet kon vinden, hoopte ik dat wellicht iemand dit zelf aan de hand heeft gehad of vanuit werk ervaring heeft.
Ik heb de vraag overigens ookbij het uwv neergelegd, per brief. Via de servicelijn was dat het advies...
Beste Dabbeljoe,

Je wilt ouderschapsverlof opnemen omdat de zorg voor je kind en het werken te veel van je vraagt.

In deze situatie kies je er zelf voor om minder te gaan verdienen.

UWV vult in deze situatie je inkomen alleen aan met een hogere uitkering als hiervoor een goede reden is.

Ik adviseer je om contact op te nemen met je arbeidsdeskundige.
Hij/zij kan dan met je bespreken of je toestemming krijgt om ouderschapsverlof op te nemen.

Krijg je toestemming?
Dan past UWV de hoogte van je uitkering aan op je lagere inkomen uit werk.

Met vriendelijke groet,

Ella
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare