worden de prijzen voor de cursussen voor zelfontwikkeling bepaald door het marktprincipe (vraag/aanbod)?

Ik krijg in mijn mailbox vaak reclame voor allerlei cursussen. Bij sommige cursussen kan ik de prijs nog enigszins vatten, maar bij sommige anderen ontgaat me hoe de prijszetting gebeurt.
Zo kreeg ik vandaag reclame voor een cursus die 1400€ kost, zonder maaltijden en zonder verblijf. Zijn dergelijke cursussen zo populair dat deze prijszetting reëel is volgens het marktprincipe?

Toegevoegd na 28 seconden:
dit is de prijs voor één dag cursus ...

11 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, er is geen enkele reden om aan te nemen dat het anders zou gaan. Dit soort cursussen en trainingen worden meestal gegeven door commerciele partijen en dan komt een prijs vanzelf tot stand.

Als jij morgen besluit om mensen te gaan helpen met hun belastingaangifte, en je vraagt 20 Euro per uur, dan is de kans groot dat de telefoon roodgloeiend staat. Het ligt dan voor de hand dat je 30 Euro per uur gaat vragen. Je kunt immers hetzelfde verdienen met minder werk. En andersom geldt dat ook: als je 100 Euro per uur vraagt, en je krijgt geen klanten dan ben je heus wel zo wijs om de prijs aan te passen. Dat is het marktprincipe.

1400 Euro is veel geld voor één dag, maar er zullen heel weinig particulieren zijn, die dit op eigen initiatief zullen gaan doen. Meestal zijn het grote bedrijven zoals b.v. AKZO of ING die zo'n eendaagse cursus voor hun personeel betalen. Want als een autobedrijf een verkoper zo'n cursus laat volgen, hij leert "zijn zwaktes te ontwikkelen en zijn sterktes te optimaliseren" en hij verkoopt daardoor 1 auto meer per dag, dan is het cursusgeld er snel uit.

Marktwerking kan ook best een soort garantie zijn van kwaliteit. Want als zo'n bedrijf al jaren cursussen aanbiedt voor 1400 Euro en nog steeds niet op de fles is, dan zal er wel vraag naar zijn; misschien wordt die cursus gegeven door een of andere knappe goeroe, die bewezen heeft, dat het werkt. De markt voor coaching, persoonlijke ontwikkeling en al dat gedoe meer, is overvol, en geen enkele aanbieder van cursussen kan het zich permitteren om flut-cursussen voor te veel geld aan te bieden.