Blijft een aanvullende aow-uitkering van kracht als je achteruit gaat in salaris?of in dit geval een studie wilt gaan volgen?

Mijn man heeft een baan met daarop een aanvulling van de uwv omdat hij gedeeltelijk is afgekeurd. hij krijgt dus in totaal zijn oude salaris dat hij verdiende voordat hij een ongeluk kreeg. Nu wil hij echter een andere richting in en een opleiding gaan volgen, hij zou dan ook meteen gaan werken maar niet meer gaan verdienen dan het minimumloon. Weet iemand hoe dat dan zit met zijn aanvullende uitkering van de UWV?

Toegevoegd na 8 minuten:
Juist, ik bedoel natuurlijk een wao-uitkering.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

De hoogte van de (aanvullende) WAO-uitkering is destijds vastgesteld op basis van het inkomen op het moment dat hij gedeeltelijk in de WAO belandde. Dat is een vast bedrag dat alleen maar 1 of 2 keer per jaar wordt gecorrigeerd met het inflatiepercentage.

Het is voor het UWV niet belangrijk hoe je man voor het percentage waar hij wel arbeidsgeschikt is, in zijn inkomen voorziet. De hoogte van de uitkering kan alleen maar omlaag gaan, als je man besluit meer te gaan werken. Het UWV zal er dan vanuit gaan, dat hij dat dan ook kan. Het percentage van de arbeidsongeschiktheid zal dan naar beneden gaan, en automatisch de uitkering ook. Daar is in dit geval geen sprake van.

Samengevat: meer of minder verdienen met werken maakt niets uit voor de hoogte van de (aanvullende) uitkering, maar meer werken wèl.

Overigens is het altijd goed, om alle veranderingen in persoonlijke omstandigheden bij het UWV te melden. (gezondheid, werk etc.) Daarvoor krijg je jaarlijks een standaard formulier opgestuurd. Als je dat invult kun je nooit in de problemen komen. Bovendien kan het UWV je misschien ondersteunen of adviseren bij de te volgen opleiding en het nieuwe werk wat daaruit voortvloeit.