Ga een deeltijdbehandeling volgen, moet je dit ook melden bij het uwv en krijg je dan ook meer geld?

dit heeft iemand van het uwv werkbedrijf mij eens verteld, maar ik ben er niet erg zeker van dus misschien iem. die hier ervaring mee heeft.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ik weet niet wat die deeltijdbehandeling inhoudt, ook niet waarom u meer geld zou krijgen. WW is 75% van je laatst verdiende loon, dat verandert niet. Alleen als u gaat werken, en niet de volledige uren maakt die u maakte worden de overige uren nog uitbetaalt. En als je WW krijgt moet je alle veranderingen doorgeven, dus ook die behandeling
anneliez
11 jaar geleden
Ik heb hier ervaring mee. Je moet het wel melden, het UWV moet dit weten. Je krijgt helaas niet meer uitkering! Succes met de deeltijdbehandeling!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een uitkering krijgt, moet je alle relevante wijzigingen in je situatie melden bij het UWV, dus zéker ook als je een deeltijdbehandeling gaat volgen. Dat heeft gevolgen voor je beschikbaarheid voor werk, bijvoorbeeld.

Of je meer geld krijgt? Dat hangt af van je situatie. Helaas vertel je hier niets over. Ik ga er even vanuit dat je een uitkering ontvangt van het UWV, dit lijkt je vraag een beetje te impliceren. Als je WW, WAO of WIA ontvangt, heeft je situatie in beginsel geen invloed op de hoogte van je uitkering. Wel is het zo dat voor de arbeidsongeschiktheidsuitkeringen een opname of soms ook gedeeltelijke opname in een kliniek of revalidatiecentrum voor het UWV vaak automatisch inhoudt dat je volledig arbeidsongeschikt bent. Als je opgenomen bent, kun je immers niet werken. Het zou dus kunnen dat als je nu maar gedeeltelijk arbeidsongeschikt bent, je tijdens je behandeling volledig arbeidsongeschikt bent. Of dit ook echt leidt tot een hogere uitkering is echter maar de vraag, want er geldt vaak een wachttijd voor dit soort regelingen.

Voor specifiek de nieuwe Wajong (als je die aangevraagd hebt na 1 januari 2010) maakt je situatie wel duidelijk verschil uit voor de hoogte van je uitkering. Als je naar school gaat en studiefinanciering ontvangt, krijg je in plaats van 75% van de grondslag, slechts 25%. Zou je dan niet meer naar school gaan tijdens je behandeling en geen studiefinanciering meer ontvangen, dan kan je uitkering daardoor omhoog gaan.

Voor de WW zie ik geen mogelijkheid van verhoging aan de hand van je situatie. Wel zou je vanuit de WW in de ziektewet terecht kunnen komen, wat kan leiden tot een aanpassing van je sollicitatieplicht.