Op een 1 dollar biljet staat een piramide met de tekst " annuit coeptis, nieuwe wereld orde en het alziend oog. Wat betekent dit?

En wat heeft het te maken met de illumenati?

Toegevoegd na 15 minuten:
(Ik bedoel niet nieuwe wereld orde maar novus ordo seclorum)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
24.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ik vind dit allemaal erg interresant en wil er meer over weten :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lexusgold: Lees de Illuminatus! http://en.wikipedia.org/wiki/The_Illuminatus!_Trilogy

Antwoorden (5)

Als eerste de woorden ANNUIT COEPTIS. Wat betekent dit? Het is Latijn, dus laten we de woorden eens ontleden. Annuit betekent 'beginnen' en coeptis staat voor 'vernietigen'. Er staat dus open en bloot, voor iedereen te lezen, in het Latijn: De vernietiging is begonnen! Waar slaat dat nou op?!
Eerst maar even verder lezen. Op de onderste laag van de piramide kunnen we Romeinse cijfers ontdekken. Wie goed kijkt kan dit zien: MDCCLXXVI. Laten we dit eens omnummeren. We krijgen dan 1776. Wat gebeurde er dat jaar? Toen werd er een geheim genootschap opgericht met de naam Illuminati. Uiteindelijk hebben deze duistere machtswellustelingen via het geld de heerschappij over onze gehele planeet weten te verkrijgen. Omdat ze hier zo trots op zijn hebben ze hun oprichtingsjaar op het biljet van één dollar laten drukken. Ook via symbolen hebben ze duidelijk gemaakt dat zij voortaan de baas zijn. Zij vormen de top van de piramide en via het alziende oog zien ze toe op de naleving van de door hen misbruikte macht.

Laten we verder gaan. We komen dan NOVUS ORDO SECLORUM tegen. Novus betekent 'nieuw', ordo staat voor 'orde' of 'ordening' en seclorum is letterlijk 'van alle tijdperken'. Vrij vertaald staat hier een Nieuwe Ordening op Aarde (New World Order) die de Illuminati nastreven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laten we het anders vragen aan Dan Brown....
rose
11 jaar geleden
Wie wil weten hoe het zit met de Illuminati moet Illuminatus! van Robert Anton Wilson lezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rose, wij zijn alwetend ;-)
@depauwroger: geloof je dat echt? Draag je wel een aluminiumhoedje om jezelf te beschermen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@stippem, ik geloof enkel wat ik weet en begrijp, al die afgoderij is aan mij al lang niet (meer) besteed.
En ik zeg altijd, als er een God ZOU bestaan,
waarom is er dan al die ellende op de wereld ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat boek ziet er interresant uit :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kent geen Latijn (ik ook niet, maar toch iets meer): coeptis en annuit draai je al om. coeptis > cooperation = ondereming
annuit > 3de vorm enkelvoud werkwoord annuo, goedkeuren; kan eventueel in stamvorm van 'jaarlijks' meegaan. Beide woorden samen komen NERGENS exact voor en zijn latere samenvattingen, dus let op om dit hier te gaan vertalen! Het zou zijn alsof je heel de bijbel wil samenvatten in twee woorden en dan nadien moet uitleggen wat die woorden betekent. Kortste gedicht in het Nederlands is ook zo moeilijk en is: 'u nu'
Illuminati en alles daaromheen gaat heel erg diep. Ik probeer me daarin te verdiepen, maar het gaat lastig. Je krijgt telkens te maken met nieuwe termen, die gelinkt zijn aan illuminati, de nieuwe wereldorde en uiteindelijk kom je terecht bij 9/11 en andere complottheorieën.

Het enigste wat ik weet is dat de piramide en het oog daarboven symbool staan voor het volgende: de piramide gaat van een brede ondergrond naar een smalle top. Wij, de laagste rang in de maatschappij, zijn het begin van de piramide. Wij zijn met veel (daarom is hij zo breed), maar staan wel onderaan. De piramide wordt steeds hoger en smaller en eindigt uiteindelijk bij het alziende oog.

Dit oog ziet alles en iedereen en kan worden gezien als de overheid van de Verenigde Staten. Hun registeren alles wat wij doen en staan met heel weinig mensen aan de top. Vandaar dat hij zo smal is. Heel hoog, maar met weinig. Daarbovenop het alziende oog beeldt dus uit dat hun alles zien.

Het is dus alsof wij in macht zijn van de hogere rangen in de maatschappij. Wij hebben niets te vertellen en doen wat ons wordt opgedragen. Een soort van slaven.

Op de cover van een album van Eminem stond een soortgelijk iets. Je zag hem zitten in een soort van glazen doos en dus gesloten. Dit doelde op dat hij in zichzelf vast zat, maar grote gebouwen achter hem beeldde uit dat er hogere machten over hem regeren.

Ik zeg overigens niet dat het allemaal waar is, maar ik ontken het ook niet. Ik sta bij deze uitleg neutraal. Ik zeg alleen hoe het vaak wordt vertaald en wat er volgens vele wordt bedoeld met de piramide en het alziende oog.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je nou de Illuminatus! al gelezen of is dat te moeilijk?
Ik heb begrepen dat dit afstamd van de Vrij Metselaarsorde. (Ik weet die Latijnse teksten niet wat dit betekend)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toen George Washington, de eerste president van de VS, stiekem vervangen werd door Adam Weishaupt, voorman van de Bavarian Illuminati, heeft hij besloten dat de Tekenen van zijn geheime sekte, de Nieuwe Wereldorde, op het 1-dollarbiljet moesten worden geplaatst.

En dit antwoord is even grote onzin als de rest van de mythe rond de Illuminati, en daarom volledig en onweerlegbaar waar. Zoek maar op op het interwebding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuk om dit soort 'google antwoorden' te lezen, die eigenlijk compleet heel de geschiedenis door elkaar halen, want het zit helemaal anders in elkaar, of toch qua logica.

De grootse dichter Vergilius (in het Engels: Virgil, zo raak je wellicht verder), schreef Bucolica, Georgica en Aeneis Aeneis (waaruit het Amerikaanse en wereldsymbool met olijftakje overgedragen werd). Annuit coeptis en de meeste symbolen bij beveiliging van munten e.d. komen dan ook eigenlijk uit Georgica. Als je die zaken wil weten, moet je dan ook op de website 'greatseal.com' zijn.

Om je te helpen, zocht ik zelf even en op de link http://www.greatseal.com/mottoes/seclorumvirgil.html vind je een antwoord die al heel wat 'normaler' is, dan de 'veronderstellingen' die hierboven geuit worden.

Maar ik ga graag een stapje verder, omdat ik een beetje thuis ben in de symboliek van de Bijbel, Heilige Qor'aan en scheppingsverhalen.

Zowel de Egyptenaren als de keizers genoten en nog steeds bepaalde koningshuizen genoten een soort 'geheime opleiding', zodat bijv. alchemistische kennis (zie mijn webpagina http://www.logocom.be/alchemie.htm), zodat de kennis van Vergilius VOORAL gekend was door de Illuminati, net zoals in de loges van de magistraten ik veel mensen ontmoet die mij begrijpen als ik over Vergilius begin (wat jammer genoeg NIET het geval is mijn meeste Facebookconnecties).

Beide groepen hebben dus meer kennis dan de modale burger over de dichter van voor Christus. Maar er is geen omgekeerd verband dat in 1772 de Illuminati de nieuwe wereldorde (waarvan sprake dus in Georgica VOOR Christus, begrijp mij goed!) via het dollarbriefje 'organiseerden'. Mensen zijn niet zo intelligent dat ze zelf een nieuwe wereldorde kunnen 'plannen/organiseren', zodat nagenoeg elke complottheorie bij mij al snel door de mand valt wegens onkunde en wetenschappelijke onmogelijkheid.

Maar de aangehaalde logica is dus wel leuk.

Ik raad IEDEREEN aan de komende jaren eens Vergilius te durven lezen, en je zult zeker een illuminatum (=verlichte geest) worden qua kennisverrijking. Zeker de zilveren medailles hier.

We mogen technologisch dan wel de indruk hebben dat we 'slimmer' zijn, maar veel gestorven mensen voor mij, Karel Dillen bijvoorbeeld, wisten veel meer dan ikzelf, die nochtans ook al wat opleidingen achter de kiezen heeft, maar net daarom liever nederig blijf, dan 'alwetend'.

Reden dus: Beveiliging op veel lagen met universele symbolen die al honderden generaties meegaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Latijns-Nederlandse vertaling 'annuit coeptis' vanuit Vergilius door een Nederlander die Latijns-Griekse volgde: http://www.bouwebrouwer.nl/latijn/citaten.html Coeptis komt meerdere malen voor bij Vergilius en verwijst in een aantal gevallen naar 'de onderneming' (mannen): Aeneis 8, 1 - 101 Tiberinus wijst de weg naar Euander. Ik geef meteen ook vertalingen mee van (Zie ook http://www.benbijnsdorp.info/) Vt belli signum Laurenti Turnus ab arce
extulit et rauco strepuerunt cornua cantu,
utque acris concussit equos utque impulit arma,
extemplo turbati animi, simul omne tumultu
coniurat trepido Latium saeuitque iuuentus 5. Zodra Turnus op de Laurentijnse burcht het sein tot de oorlog
gegeven had en de hoorns met rauwe klank hadden geklonken,
en hij de vurige paarden had aangezet en zijn schild had gebeukt,
zijn zij in opschudding geraakt en heel Latium raakte in een onstuimige
roes van eensgezindheid en de jonge strijders waren niet meer te houden.
effera. ductores primi Messapus et Vfens
contemptorque deum Mezentius undique cogunt
auxilia et latos uastant cultoribus agros.
mittitur et magni Venulus Diomedis ad urbem
qui petat auxilium, et Latio consistere Teucros, 10 Vooreerst brengen de leiders Messapus en Ufens
en de godenverachter Mezentius van alle kanten
hulptroepen bijeen en beroven rondom de akkers van hun boeren.
Ook wordt Venulus naar de stad van de grote Diomedes gestuurd
om hulp te vragen en te melden dat de Teucriërs zich vestigden in Latium,
aduectum Aenean classi uictosque penatis
inferre et fatis regem se dicere posci
edoceat, multasque uiro se adiungere gentis
Dardanio et late Latio increbrescere nomen:
quid struat his coeptis, quem, si fortuna sequatur, ../..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
../.. 15 dat Aeneas met een vloot was geland en de overwonnen penaten
het land binnenbracht en dat het lot eiste dat hij als koning erkend werd,
dat vele stammen zich aansloten bij de Dardanen
en de ster van zijn naam in Latium al rees:
wat hij met deze onderneming voorhad, welke afloop van de strijd hij beoogde,
euentum pugnae cupiat, manifestius ipsi
quam Turno regi aut regi apparere Latino. Wat betreft 'annuit', moet je opletten, die vormt komt NIET letterlijk voor Vergilius, maar verwijst normaal naar het werkwoord 'annuo' waarbij de hij-vorm dan normaal 'annuit' wordt, en betekent in het Klassiek Latijn en klassiek Engels dikwijls 'to nod' (knikken met hoofd). Nu kan knikken cultureel ook ontkennen zijn i.p.v. niet goedkeuren en kom je op het spoor van de klanken van 'annihilation' of uitroeiing. Babylonische taalverwarring is dus voor de hand liggend op internet. Ik meen met deze kennis aan te sluiten dat het alziende oog (God/Goed ziet ons?) goedkeurend het ondernemen wil bevorderen op het 1 dollar biljet... Toch fantastisch hé!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwarring is juist het doel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@stippel: Je plaatst de stip (zoals meestal bij jouw antwoorden) perfect op de i!