geld ontvangen van overleden moeder, hoe kan dit?

Vroeger kreeg ik automatisch op de 1e van de maand zakgeld van mijn moeder op mijn rekening gestort. Maar dit is rond juli stopgezet omdat ik begon met werken. Ik kreeg nog wel geld van haar voor o.a. boodschappen, maar het automatische overmaken was stopgezet. In september 2011 is mijn moeder overleden en begin oktober kreeg ik in eens weer automatisch €30,- op mijn rekening gestort. Ik schrok heel erg toen ik dat zag en ik kan maar niet snappen hoe dit kan, het automatisch overschrijven was een paar maanden terug al beindigd. Ik heb daarna elke maand gewoon me zakgeld binnengekregen, terwijl er als het goed is geen geld meer op de rekening van me moeder gestort wordt. Ik wil er ook graag achter aangaan, omdat elke keer als er geld gestort wordt, mijn angst dat ik alles moet terug betalen groter wordt. Maar het probleem is dat mijn broer over de rekening van me moeder gaat en ik nog geen 18 ben, dus ik kan zelf eigenlijk heel weinig doen.

Heeft iemand dit ooit ook meegemaakt? Of weet iemand hoe dit kan? Dat ik ineens weer geld gestort krijg.
Hier moet toch een logische verklaring voor zijn?

Ik weet echt niet wat ik er mee moet....

En ik ben ook heel erg bang dat ik in de problemen kom hier door.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Bij overlijden moet dit onmiddellijk aan de bank worden doorgegeven. Iedere actie is stafbaar zolang je broer niet als gevolmachtigde notarieel is aangesteld.

Van de rekeningen die betaald moeten worden voor de laatste afhandelingen van je moeders leven, oude nog openstaande schulden/belastingschulden en de afhandeling van de begrafenis, moet bij de notaris de bonnen en afschriften worden getoond, waarna het restant onder de erfgenamen wordt verdeeld. Dit alles duurt iets meer dan een jaar.

Als er zaken zijn die niet kloppen, moet je daar zowel je broer als de bank van in kennis stellen. Je hoeft het geld niet meteen terug te storten, maar wel te reserveren.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1!
naar dat je dit overkomen is, nog gecondoleerd.

maar nog steeds geld ontvangen kan idd.
als er een behoorlijk hoog bedrag opstaat zetten de bank op rek. na overlijden van de rekeninghouder meestal automatisch een blokkade.

bij kleinere bedragen doen veel banken dit niet.

niet in loggen is nonses. de bank weet wat er op het moment van overlijden op de rekening staat, en dit saldo wordt samen met andere bezittingen bij elkaar geteld, waar de schulden die er mogelijk zijn afgehaald worden.
het saldo op de rekening is geen geheim, erfgenamen moeten immers een hoop regelen, dus ook deze dingen.

het geld komt niet uit de lucht vallen, en de bank krijgt door dat de rekeninghouder overleden is.
er kan wellicht zijn dat er nog een bedrag op de rekening staat, het kan wellicht ook zijn dat er een premie is vrijgekomen die in maandelijkse bedragen naar je overgemaakt wordt.

als erfgenaam hoor je hiervan op de hoogte te worden gebracht. ik denk dat je broer vergeten is de rekening op te heffen.

ik weet niet om welke bank het gaat, maar heb ff een link van de ING erbij gedaan voor meer info.

http://www.ing.nl/particulier/klantenservice/veelgestelde-vragen/klantenservice/na-een-overlijden/betalingen/

mocht blijken dat je het ten onrecht hebt ontvangen, en het kan nergens mee in verrekend worden (erfenis bv) dan kan je zeer waarschijnlijk wel een terugbetalingsrekening treffen die je in termeinen kan voldoen.

je zou eventueel ook de uitvaartondernemer kunnen benaderen die destijds de uitvaart heeft verzorgd.
deze persoon helpt en geeft ook advies bij dit soort dingen.
(heb na het overlijden van mijn vader een aantal jaar terug regelmatig een beroep op ze gedaan)