Wat is de huidige omreken koers van euro's naar guldens?

Er zijn, merk ik, nog steeds mensen die omrekenen naar guldens. Maar is dit wel reeel?
Ik bedoel de gulden was nu ook niet meer de gulden waard geweest wat hij toen was. Dus ipv dat mensen nu rekenen met een omreken koers van bv 2,2 zou dit misschien wel met 1,8 of een hele ander koers berekend moeten worden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry heb hier geen antwoord op, maar ik kan me bij het antwoord van XiniX wel iets bij voorstellen. Ik zou zeggen laat de mensen die nog steeds omrekenen een keer wakker schudden en laat maar weten dat we nu bijna in 2010 leven. Als ze zo graag willen omrekenen dan moeten ze beseffen dat het verschil met goederen uit Amerika/Engeland nu veel gunstiger is geworden, laat ze die koers maar even omrekenen met de oude gulden ;)

Het beste antwoord

De omrekenfactor van 2,20371 dateert uit 1999. Sindsdien is de jaarlijkse inflatie gemiddeld 2,3% geweest. Tien jaar lang 2,3% inflatie op inflatie komt neer op grofweg 25%.

Wat je nu voor 125 euro koopt betaalde je tien jaar geleden dus 100 euro voor, als de euro toen had bestaan.
Teruggerekend naar guldens van die tijd is dat ca. Hfl 220,-. Had de gulden blijven bestaan (bij dezelfde inflatie) dan had je dat nu Hfl 275,- betaald voor hetzelfde ding.

De omrekenfactor voor 2009-euro naar 1999-gulden is dus 220/125 = 1,76.

Toegevoegd na 10 minuten:
Om 2009-euro's om te rekenen naar 2009-guldens blijft het gewoon de 2,20371 overigens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit klopt dus niet, hij vraagt naar de huidige gulden koers. En ook op de gulden is dan de inflatie etc. van toepassing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste mensen die nog in guldens denken, denken terug aan de gulden van 1999.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste mensen die nog in guldens omrekenen rekenen gewoon met factor 2,2.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies. Ze denken terug aan '99 maar rekenen nog steeds met 2,2.

Andere antwoorden (5)

De gulden bestaat niet meer dus de koers is oneindig of nul... Ik heb al vele jaren geen gulden meer gezien...

Als de koers 2,17 was, dan moet dat nu nog zo zijn, overigens...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens dat de koers hetzelfde blijft. Want inflatie en dergelijken zou op beide munten van toepassing zijn. +
1 euro = 2.17 gulden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die goede oude Arubaanse en Antilliaanse gulden / florin bestaat nog steeds... Dus als je voor de nostalgie nog eens met guldens (met hoofd van Beatrix) wil kunnen afrekenen, kun je daar heen gaan met vakantie.

De koers van de Florin / Antilliaanse gulden is trouwens hard gekoppeld aan die van de Dollar, dus wat dat betreft is hij niet echt representatief te noemen voor wat een ouderwetse Nederlandse gulden nu waard zou zijn.

Wat mij betreft houdt iedereen op met zichzelf pijnigen en rekenen we niet meer terug naar de gulden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tot 2032 kunnen gulden biljetten nog ingeleverd worden bij DNB.

Van de DNB:
Bij de omwisseling geldt de officiële vaste koers: EUR 1 = NLG 2,20371. Een biljet van tien gulden is dus ongeveer 4,50 euro waard. Voor het omwisselen worden door DNB geen kosten in rekening gebracht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je de reele waarde vergelijkt komt de Euro nu dicht bij de gulden.

Veel hoger dan 1.2 gulden per Euro is wel het maximum.
De koers 2.20371 gulden per Euro zat al 10% fout.
Dat heeft te maken gehad met de koppeling van de Gulden aan de Duitse Mark, destijds was die vastgelegd op 1.14 gulden per Mark.
De Duitse Mark maakte een sterke devaluatie door , oa.
als nasleep van de hereniging van West- en Oost Duitsland.
Deze devaluatie van de DM is echter nooit gecorrigeerd
naar de waardevastere Gulden, deze had aan de DM gelijk gesteld moeten worden, verder terug in de tijd was1DM
negentig cent.
Derhalve hebben Nederlanders ongeveer 10% te weinig Euro's voor hun Guldens gekregen.
Uiteindelijk komt het er op neer dat wat vroeger een Gulden kost nu ongeveer 0.90 Euro kost.
Bij materiaal die ik vroeger in Guldens betaald heb, vraag ik nu dat bedrag in Euro's en geef dan 10% korting.
Veel zaken hebben bij het omprijzen van het gulden teken gewoon een Euroteken gemaakt.
Veel mensen zijn daar ingetrapt.
Met name de horeca waar dit ook veel gedaan is, is
daardoor grootschalig geboycot.
Wie het onderste uit de kan wil........
Fijne feestdagen!