Wat gebeurt er met een land wanneer het failliet is?

Welke stappen worden er dan genomen en wat gebeurt er met het land?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

In principe is een faillisement een juridische term die een speciale toestand van een bedrijf weergeeft als dat bedrijf zijn schulden niet meer kan betalen, en een rechter ingrijpt (op initiatief van zo'n schuldeiser) door het bedrijf te dwingen te sluiten en zo te redden wat er te redden valt wat betreft af te betalen schulden.

In die zin kan een land dus nooit failliet gaan. Het kan wel zo zijn dat het realistisch gezien onmogelijk is dat een land zijn schulden nog kan afbetalen. Feitelijk gezien is zo'n land dan dus failliet, maar het is niet mogelijk dat een rechter zo'n land vervolgens "opheft" en wat ervan over is verdeelt onder de schuldeisers, dat zou een beetje gek zijn.

Maar omdat er geen andere term is voor een land dat zijn schulden niet meer kan afbetalen, noemen wij dat land dan failliet.

Overigens verandert er wel degelijk iets voor een land als we met zijn allen besluiten dat het failliet is. Het is dan namelijk behoorlijk zinloos om nog langer geld uit te lenen aan dat land, en het is ook zinloos om er nog vanuit te gaan dat uitstaande leningen nog worden terugbetaald.

Op dat moment zullen steunende (en lenende) landen en instanties hun handen dus van dat land af trekken, en zal dat land het heel zwaar krijgen om gedurende de volgende jaren de eindjes weer aanelkaar te knopen zonder hulp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een land kan niet failliet gaan, een land kan er wel voor kiezen zijn schulden niet meer te betalen maar hierdoor verliest het vertrouwen en zal er dus geen geld meer geleend kunnen worden.
Het volk is hier uiteraard het meest de dupe van aangezien er dan ook geen import en export meer mogelijk is. De armoede in dit land zal dus alsmaar groeien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ongemotiveerde min. En zelfs een onterechte min!
Want in principe klopt het antwoord gewoon, alleen kan het beter verwoord worden. Toch een + van mij