Stel je maakt iedere maand een pensioen naar iemand over. Hoe weet je nou of die persoon nog leeft?

Het frauderen met overleden personen door nabestaanden is vaak niet te controleren. Misschien heeft iemand een tip.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Je kunt van de gene die het pensioen ontvang verlangen dat hij jaarlijks een door het bevolkingsregister getekend formulier op stuurt. Een zogenaamd teken van leven.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Yep. Dat noemen ze een 'arrestatie de vita'.
Computoon
11 jaar geleden
attestatie. Arrestateren doet o.m. de politie.
Computoon
11 jaar geleden
Arresteren uiteraard.

Andere antwoorden (1)

Als een deelnemer aan een pensioenfonds in Nederland overlijdt ontvangt het pensioenfonds hiervan bericht van de Gemeentelijke Basis Administratie, zo heb ik bij verschillende pensioenfondsen gelezen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Van iemand die zijn eerste pensioen nog moet krijgen, kan de pensioenuitkeerder vlak voor diens pensioen een ‘attestatie de vita’ vragen, een bewijs van in leven zijn. Dat uittreksel is een verklaring over de inschrijving van betrokkene in de basisadministratie van de gemeente (GBA). In dit uittreksel staan: naam, voorna(a)m(en), geboortedatum en -plaats en het woonadres.
Computoon