ik was gewoon eens benieuwd wie kan er allemaal checken hoeveel bankrekeningen je hebt en wat er op staat welke instanties GKB ook?

Gewoon nieuwsgierigheid wie jouwn prive kan inzien bijvoorbeeld sociale dienst wel of niet, belastingdienst? GKB? bewindvoerders? of deurwaarders noem maar op. wie ziet mijn prive

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.4K

Het beste antwoord

In ieder geval de Belastingdienst.
De fiscus heeft overigens geen directe inzage in je bankrekening en het betalingsverkeer. Wel wordt de Belastingdienst door banken jaarlijks geïnformeerd over de saldi op bankrekeningen en is een bank verplicht om in bepaalde situaties transacties van een bepaalde omvang te melden.

Toegevoegd na 7 minuten:
"Om de pakkans bij fraude met bijstandsuitkeringen te vergroten werden door staatssecretaris De Krom van Sociale Zaken op 13 maart 2012 een aantal voorstellen geformuleerd in een schrijven aan de Tweede Kamer. Het ligt in de bedoeling om een aantal centrale gegevensbestanden zodanig aan elkaar te koppelen dat fraudeurs sneller kunnen worden getraceerd.

Gedacht wordt onder meer aan aan de gegevens van:

•sociale diensten;
•DUO/IBG, belast met de uitvoering van de studiefinanciering;
•banken en andere financiële instellingen;
•het handelsregister;
•de gemeentelijke basisadministratie (GBA);
•het kadaster.

Als de plannen doorgaan, zal vanuit de genoemde gegevensbestanden voortaan bijvoorbeeld automatisch een melding worden gemaakt als:

•een bijstandstrekker een dure auto aanschaft;
•in het geheim samenwoont;
•inkomen of bezittingen achterhoudt."

Bron: http://www.geld-zaken.ws/inkomen/39-bijstand/106-fraude-met-bijstand-digitaal-op-te-sporen.html
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oh zo zit dat dus ik dacht dat zo elke instantie zonder aanleiding in je privégegevens kon kijken en dat vind ik geen fijn idee.
Als er sprake van extra inkomsten, fraude ect. is vind ik het ook niet meer dan terecht dat er gekeken kan worden. Bedankt voor je antwoord