Ben ik verplicht om mijn pin-code aan mijn vader te vertellen?

Ik ben 16 jaar oud. aangezien je je pin-code strikt persoonlijk moet houden. Ben ik dan wel verplicht om hem aan mijn vader te vertellen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Nee je bent het niet verplicht. Dat is het simpele antwoord op je vraag.

Helaas is het in de huidige maatschappij voor jongeren te makkelijk om te lenen, teveel uit te geven. In het algemeen is moneymanagement dus moeilijk.

Tot ik het huis uit ging (17e) heeft mijn moeder mijn bankrekening beheerd. Ik mocht de pas hebben wanneer ik iets wilde kopen maar dat moest ik wel verantwoorden.
Probeer dus te achterhalen wat je vaders beweegredenen zijn. Soms willen ouders je gewoon iets bijbrengen waar je de rest van je leven profijt van hebt.
Tenslotte zijn zij tot je 21e financieel aansprakelijk voor alles wat je doet.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ouders zijn niet financieel aansprakelijk voor alles dat je doet tot je 21ste. Vanaf 18 jaar ben je handelingsbekwaam en zelf verantwoordelijk!! Wel is er sprake van een zorgplicht tot je 21ste als je bijvoorbeeld nog studeert. Maar ze zijn dan niet verantwoordelijk voor jouw handelen. Als je 16 bent en je richt schade aan dan ben je ook zelf aansprakelijk. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/schulden/vraag-en-antwoord/ben-ik-aansprakelijk-voor-de-schulden-van-mijn-kinderen.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verantwoordelijk niet nee, ze zijn wel verplicht tot je 21 je financieel te steunen waar dat nodig is.

Andere antwoorden (6)

Nee uiteraard niet. De PIN-code is jouw persoonlijke eigendom.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is dat voor een vader die alles van je moet hebben? Hij heeft inderdaad niks mee maken! Persoonlijk identificatie nummer, alleen jij weet er van!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je wel de vraag gelezen? Waar zie jij staan, dat deze vader dat wil.
Nee je bent het niet verplicht, je pincode is persoonlijk .. Je kan als je dat zelf alleen wilt je pincode geven, want als je je vader wilt machtigen om bv bij ziekte of andere zaken zal hij in vertrouwen ook je pincode moeten weten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als jij en je vader bij dezelfde bank zitten kun je je vader ook machtigen zonder je pincode te geven. Dan kan je vader namelijk via internetbankieren op je relening.
Nooit je PIN-code geven want daarnaa weet hij het en kan er van alles mee doen. Geld erbijs storten is altijd goed maar dat zal zijn intentie niet zijn. Het is veel belangrijker om te weten wat zijn bedoeling is. Je hebt recht op jouw privacy. Goed dat je het vraagt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee, in geen geval. als je vader het van je eist is het zelfs reden te meer het geheim te houden.

ik zou dit rekenen onder persoonlijke vrijheid die in het geding is als een ouder iets van je eist waar de wet een ouder niet in steunt.

als je ouder je vraagt je kamer op te ruimen ligt dat binnen het gezag. je dwingen op een politieke partij te stemmen of je pincode af te geven etc, ligt simpelweg buiten dat gezag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bent 16, minderjarig dus.
Als je GEEN financiële brokken hebt gemaakt is er GEEN reden om je pincode te geven.
Heb je wel brokken gemaakt dan komt zijn zorg voort uit liefde,dan ligt de zaak heel anders, hij zou alleen het verzoek anders kunnen formuleren.

PAS OP je ouders zijn tot je 18e aansprakelijk voor wat je doet en veel banken geven pas met toestemming van ouders een pas met pin.

Ik vraag mij dus af waarom dit gebeurt.
De vaders die uit controledrang hun kinderen aan de lijn houden zijn sterk in de minderheid.

Ook moeten je ouder soms weten wat je in te komen hebt.
Kijk dus eerst eens naar de achterliggende motivatie.
Als je je ouders vertrouwt en zij jou en het gaat mis, dan zullen ze ook meer bereid zijn om je te helpen te leren met geld om te gaan.

Ik heb als (pleeg) ouder veel kinderen moeten helpen goed met geld om te gaan , de oudste is zowat twintig.

Omdat ze met me afgesproken heeft bij dure aankopen eerst te overleggen is impulsief aankoopgedrag grotendeels ondervangen en daar is ze zelf ook blij mee.

De motivatie van je ouders en jouw koopgedrag zouden dus mede bepalend zijn of je de code uit handen moet geven.

TIP,

geef je je vader de code en gaat hij daar verkeerd mee om, maak je pas dan ongeldig en vraag een nieuwe pin aan .
DIE krijgt hij dan niet.

Bij machtiging geldt hetzelfde, je kunt als eigenaar van je account machtigingen intrekken.