kan ik een stichting oprichten voor kinderen die net als mijn zoon tussen wal en schip vallen door hun beperking?

mijn zoon is na het constateren van autisme, kleinfeld syndroom, en 2 afwijkingen aan chromonone waar wereldwijd niks over bekend is in een vreselijke hel terecht gekomen. Hij moest op advies van ziekenhuis acuut stoppen met school, hij is jaren overvraagt, en hij hoeft zich niet aan de wereld aan te passen de wereld moet zich aan hem aanpassen. Dat werd mijn medegedeeld, door artsen. Echter is er geen enkele vorm van dagbesteding of hulp aangeboden. Hij valt tussen het wal en schip. Het is te complex. Dat krijgen wij al 3 jaar te horen. ik ben te einde raad, maar laat het er niet bij zitten!! een stichting beginnen dat zou ik graag willen. Er lopen zoveel jongeren die geen dagbesteding hebben, Ik zou zo graag iets willen betekenen, en deze jongeren een kans willen aanbieden. het hele plan zit al zolang in mijn hoofd. Maar waar moet ik beginnen? heeft iemand enig idee hoe ik dit moet aanpakken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.4K
Antoni
10 jaar geleden
Ik zou je aanraden eerst na te gaan of er niet al dergelijke verenigingen en stichtingen bestaan: die kans lijkt mij erg groot. Je kan dan bij zo'n vereniging of stichting actief worden.

Het beste antwoord

"U heeft de stap genomen om een stichting op te richten. Hoe pakt u zoiets aan? Op deze pagina hebben wij de belangrijkste stappen op een rij gezet.

1. Maak uw plannen concreet in een stichtingsplan
Het oprichten van een stichting begint met uw plannen concreet te maken en vast te leggen in een stichtingsplan. Hierin wordt beschreven staan de activiteiten, doelgroep, doelstellingen en financiële situatie beschreven. Kijk ook om u heen wie u eventueel zou kunnen helpen in uw nieuwe stichting. (...)

2. Stel de statuten vast in concept en maak het huishoudelijk reglement op
Vervolgens stelt de statuten vast. Hierin staat o.a. de naam van de stichting, vestigingsplaats, doelstelling, wijze van (her)benoemen / aftreden bestuurders.
In het huishoudelijk reglement stelt u de regels vast voor het bestuur. Hiermee dient het huishoudelijk reglement als handleiding voor het bestuur. (...)

3. De notaris zorgt ervoor dat uw stichting rechtsgeldig wordt
De stichting is een rechtspersoon, die geen leden kent en die met behulp van vermogen een in de statuten vermeld doel wil waar maken. De stichting kan alleen worden opgericht door notariële akte (oprichtingsakte) of bij testament. U laat uw concept statuten controleren door de notaris die daarvoor een minimumtarief rekent. (...)

4. Inschrijven bij de Kamer van Koophandel
Als uw stichting is opgericht door notariële akte, is inschrijving bij de Kamer van Koophandel verplicht. (...)

5. Bankzaken regelen
U heeft een bankrekening nodig. (...)

6. Begroting
Een begroting is een tool om het financieel beleid te sturen en te verantwoorden. Het voornaamste doel van een begroting maken is om zicht te verkrijgen van de toekomstige financiële situatie.
(...)

7. Administratie voeren
Aangezien stichtingen geen winst oogmerk hebben, behoort volledig (financieel) inzicht tot de belangrijkste informatiebron. (...)

8. Website
Door middel van een website kunt u uw stichting presenteren op het world wide web. Hiermee zijn gelijk veel deuren geopend voor de vele mogelijkheden om o.a. donateurs te werven, draagvlak te creëren, nieuws naar buiten te brengen, in contact te komen met donateurs enzovoort.

9. Vrijwilligers
(...) De meest succesvolle methoden om aan nieuwe vrijwilligers te komen, zijn mond-tot-mondreclame van leden, het verspreiden van folders en publicaties in huis-aan-huisbladen.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank u wel
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
AAN DIT ANTWOORD HEB IK VEEL

Andere antwoorden (1)

Ja dat kan je doen maar hoe kom je dan aan geld. Hiervoor moet je bekendheid hebben en weten hoe je daar aankomt. Fondsenwerving is een van de manieren om aan geld te komen. Daarnaast heb je kennis nodig om te weten hoe en wat je moet doen voor de doelgroep.
ronron1212
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plusje van mij! Alleen jammer dat je niet in je antwoord weergeeft wat ze moet doen nu geef je alleen een reactie..